Článek
První se uzavře hráz Orlík, a to hned 12. ledna 2026. Neprůjezdná bude silnice mezi Solenicemi a Milešovem. „Důvodem plánované uzavírky je stavba doplňkového bezpečnostního přelivu, který je zabezpečením vodního díla před účinky velkých vod,“ vysvětlila mluvčí Povodí Vltavy Pavlína Mertl.
Na boku hráze už jsou vidět vybetonované obrovské skluzy, v lednu začnou dělníci pracovat na kryté části, která protíná hráz vodního díla. Proto tady bude přerušena na dva roky doprava. Pro auta budou vyznačené objížďky. Jezdit se dá například přes Kamýk nad Vltavou nebo dál přes Vestecký most po silnici I/18 mezi Příbramí a Sedlčany, na opačné straně je šance překonat řeku u Orlíku nad Vltavou.

Stavba bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě přeruší na dva roky provoz na zdejší silnici vedoucí po hrázi.
Těsně pod Orlickou přehradou u Solenic je sice most, ale ten není pro běžnou dopravu otevřený. Výjimku mají mít alespoň záchranáři. „V případě uzavírek na Orlíku bychom měli mít umožněn průjezd přes lávku. Samozřejmě počítáme také s častějším využitím letecké záchranné služby Praha a kolegů z Jihočeského kraje,“ potvrdila Novinkám mluvčí středočeské záchranné služby Monika Nováková. Podle Pavlíny Mertl byla lávka v Solenicích stavebně upravena pro zatížení automobily, aby ji mohli záchranáři či hasiči využít.
Komplikací bude uzavírka hráze především pro lidi dojíždějící z oblasti Milešova či Klučenic do Příbrami za prací nebo do škol. Autobus na lince 480 bude mít přetnutou běžnou trasu. „Bude to znamenat poměrně dlouhý odklon mezi Milešovem a Solenicemi přes Krásnou Horu a Kamýk nad Vltavou. Vybrané spoje budou zajíždět od Milešova pod hráz z druhé strany k lávce pro pěší přes Vltavu do Solenic,“ popsal náhradní trasu mluvčí Pražské integrované dopravy Filip Drápal.
Obdobná bude situace na Slapech. Tady by měla úplná uzavírka začít na počátku března a trvat má také do konce roku 2027, jako na Orlíku. „Proběhne oprava hráze. V období od 2. března 2026 bude mostovka zcela uzavřena pro pěší i pro jakoukoliv dopravu,“ potvrdila Mertl.
„Jde o největší opravu mostu od výstavby Vodního díla Slapy před 70 lety, která zahrnuje výměnu vodorovných nosných konstrukcí,“ upřesnila mluvčí Povodí Vltavy. Oprava hráze na Slapech souvisí i s plánovaným přesunem velkých komponentů pro jadernou elektrárnu Temelín. Pro jejich transport se využije vodní cesta.

Od března 2026 do konce roku 2027 nebude kvůli opravám mostovky průjezdná silnice na Slapské přehradě.
Řidiči budou nasměrováni na objízdnou trasu vedenou přes most ve Štěchovicích. Komplikace vzniknou hlavně lidem z Rabyně a okolí. „Od nás chodí školáci na Slapy a pak také do Neveklova na střední integrovanou školu. Tam by snad měl jezdit nějaký menší autobus,“ řekl Novinkám starosta Rabyně Lukáš Mašek.
Podle Pražské integrované dopravy bude linka 390 zkrácena a bude jezdit jen do Třebenic. „Jako náhradní doprava za část trasy na pravém břehu Vltavy bude ve všední dny zavedena náhradní autobusová linka X390 v trase Rabyně – Loutí – Blaženice – Nebřich – Čím – Buš – Slapy s návazností na autobusy do Prahy ve Slapech,“ upřesnil Filip Drápal. O víkendech bude doprava do Rabyně zajištěna novými přímými spoji Benešov – Netvořice – Rabyně na linkách 438 a 485.
Objízdné trasy přes Štěchovice bude muset využívat i záchranná služba. „Na výjezdovém stanovišti v Hradištku máme bez ohledu na objížďky relativně nově druhou posádku,“ dodala Nováková.


