Článek
„Pokud nastane příslušná krizová situace a hasiči nás požádají, tak tento druh pomoci můžeme poskytnout okamžitě,“ řekl Novinkám ředitel Správy informačních technologií města Plzně Luděk Šantora.
Transportní dron DJI FlyCart 30 zakoupila radnice loni. I s potřebnou výbavou vyšel na necelý milion a je schopný na krátkou vzdálenost - když doba letu nepřekročí devět minut - přenášet až čtyřicetikilová břemena. Při zátěži do třiceti kilo se doba letu prodlužuje na dvojnásobek. Poprvé šel do akce spolu s hasiči minulý rok, a to v rámci cvičení, které bylo tematicky zaměřené na rozsáhlý požár v přírodním prostředí.

Transportní dron DJI FlyCart 30 plzeňského magistrátu
„Dronaři při simulaci alergické reakce u zasahujícího hasiče doručili potřebná antihistaminika o jedenáct minut dříve než vozidlo záchranné služby pozemní cestou,“ upozornil ředitel plzeňského územního odboru Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje Pavel Musil.

Transport nosítek
„Při cvičení jsme úspěšně otestovali i přepravu technického vybavení k místu požáru. Může jít o různé armatury, pomocné prvky hadicového vedení, čerpadla nebo speciální D program - to je batoh o hmotnosti přibližně osmadvacet kilogramů určený k dotažení vody do špatně přístupného terénu,“ vysvětlil Musil, podle nějž je podobná spolupráce zatím v rámci republiky více méně ojedinělá.
Záchranka s otazníky
Původně měl transportní dron sloužit poněkud jiným účelům. „Prvním záměrem bylo stroj používat při záplavách k dopravování zásob potravin a pitné vody lidem, které uvěznila velká voda,“ připomněl Šantora a dodal: „Dron unese třeba i záchranné vesty, zdravotnický materiál a další nutné vybavení pro nouzové přežití obyvatel. Společně se Zdravotnickou záchrannou službou Plzeňského kraje testujeme transport defibrilátorů a dalšího zdravotnického materiálu.“
Nasazení bezpilotních strojů v těchto případech ale je - na rozdíl od hasičských zásahů - zatím i vzhledem ke stávající legislativě spíše hudbou budoucnosti. „Musí se vymyslet smysluplný model. Nejvíce by byly drony zapotřebí v příhraničí, kde má záchranka dlouhé dojezdové časy. Létat tam z Plzně ale nedává smysl. Drony by v těchto regionech musely být připravené ve speciálních boxech a musel by se zajistit dostatek lidí pro jejich obsluhu. Technicky to proveditelné je, nebyla by to však laciná záležitost,“ podotkl Šantora.
Sedm let
Spolupráce plzeňské dronové flotily se složkami integrovaného záchranného systému trvá už sedm let, doposud se většinou jednalo o monitoring požárů, dopravních nehod nebo o pomoc při pátrání po pohřešovaných osobách. Magistrátní dronaři asistovali kupříkladu před pár dny při záchranné operaci po pádu malého letadla u Balkové na Plzeňsku.

Let k cíli - pohled z dronu DJI FlyCart 30
Loni si připsali rekordních 128 zásahů, téměř polovina z nich připadla na mapování míst dopravních nehod.