Hlavní obsah

Silničáři otevřeli obchvat Pardubic, most na něm je vysoký jako Petřínská rozhledna

Pardubice

Řidiči v pátek dopoledne vjeli na čtyřkilometrovou přeložku frekventované silnice I/36 v Pardubicích, pro niž se vžil název severovýchodní obchvat Pardubic. Vyšla na 1,7 miliardy korun a nabídne zajímavý experiment, a to, jak zahýbe s přetíženou pardubickou dopravou nejen v centru města.

Otevřený obchvat PardubicVideo: Stanislava Králová, Novinky

Článek

Dominantou nově otevřené silnice první třídy je největší zavěšený lanový most v Česku. Bude jím do doby, než ŘSD zprovozní dálnici u Českých Budějovic, kde ho mimochodem také staví firma Hochtief.

„Rozpětí hlavního pole je 135 metrů, vedlejšího pole přes slepé rameno 122 metrů. Výška pylonu nad mostovkou je 48 metrů, vrchol nad terénem je ve výšce 60 metrů, tedy jako Petřínská rozhledna. Pylon převádí sedm závěsů, ty největší obsahují 169 přepínacích lan, která jsou chráněna pozinkováním a ještě plastovou izolací,“ řekl mostní expert firmy Hochtief Petr Vítek.

Silničáři mostovku přes vodní toky vysouvali, poté postavili pylon a osadili ho závěsy. Obchvat města je dlouhý 4 169 metrů, jeho součástí jsou dvě okružní křižovatky, 12 protihlukových stěn a 10 mostních objektů.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Severovýchodní obchvat Pardubic, v pozadí zatím nejvyšší zavěšený lanový most.

„I tato stavba dokládá, že doprava za poslední čtyři roky roste. Pardubicím se dopravně významně uleví,“ řekl ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS).

Stavba se z původních 1,4 miliardy korun po valorizaci zvýšila na 1,7 miliardy. Ze čtyř pětin ji zaplatila Evropská unie. Zpoždění nabrala zejména kvůli nevypořádanému pozemku bývalého hokejisty Stanislava Procházky, který nechtěl pozemek prodat a požadoval za něj mnohonásobně větší sumu peněz, než ŘSD vyplácelo ostatním lidem, kteří své pozemky prodali.

V trase silnice se také neplánovaně objevila skládka nebezpečného odpadu, kterou bylo třeba odstranit. Změny nastaly i kvůli plánované multifunkční hale, kterou v lokalitě Nová Cihelna staví majitel hokejového Dynama Petr Dědek. Stavební firma musela bourat už hotové nosné pole konstrukce mostu přes Haldu. Kvůli odchylkám od projektové dokumentace a technologicky nepřesně provedené betonáži to nařídil dozor stavby.

Výběr článků

Načítám