Hlavní obsah

Renovovanou aerovku Hany Benešové ukážou po letech ve Vysokém Mýtě

3:43
3:43

Poslechněte si tento článek

Vysoké Mýto

Od vzniku vysokomýtské karosárny Josefa Sodomky letos uplyne 130 let. Vůz od ní vlastnil herec Jan Werich, hlasatel Českého rozhlasu Adolf Dobrovolný nebo zpěvák Jára Beneš. V roce 1937 vyrobila aerovku s karoserií i pro tehdejší první dámu Hanu Benešovou. V sobotu se právě posledně jmenovaný renovovaný vůz představuje na tradiční akci Sodomkovo Vysoké Mýto, která vzdává hold vysokomýtskému karosářství.

Foto: Archiv Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě

Aerovka první dámy Hany Benešové

Článek

Jako by se kruh uzavřel. Aerovka 50 zvláštní modrozelené barvy, která v roce 1937 opustila brány vysokomýtského závodu, se do Vysokého Mýta opět vrátila. V Holandsku ji objevil Jan Černý z Vysokého Mýta, nyní ji nechává renovovat a poprvé ji lidé uvidí na náměstí Přemysla Otakara II. tuto sobotu.

„Můj dědeček v roce 1927 nastoupil jako 16. zaměstnanec k Sodomkovi do karosárny. Vyprávěl, že toto auto bylo nejkrásnější a nejluxusnější ze všech. Barvu, kterou má, pojmenovali pracovníci HB podle prezidentovy manželky. Je tmavě modrá, ale jak na karoserii dopadá slunce, tak je až zelená, petrolejová,“ popisuje vůz Jan Černý.

Před 15 lety si pro aerovku, s níž jezdila první dáma, jel do Holandska. Přes evropský autoklub se mu podařilo získat kontakt na majitele. Aerovku chtěl. Pohled na to, co kdesi v garáži viděl, nebyl příjemný. Kdysi výjimečný kousek první dámy byl vrak bez kol, ve zuboženém stavu s poházenými součástkami.

„Každé auto jde udělat. Někdy je to hromádka neštěstí, ale člověk musí vidět konečné řešení,“ říká Černý. Po deseti letech renovace je možné vůz poprvé ukázat.

Tělo kapoty je původní, chyběly blatníky. Sedačky, které se nedochovaly, nechal vyrobit podle fotodokumentace, aby co nejvíce odpovídaly původním. Auto po celou dobu renovuje firma Autokomplet z Dražkovic.

Foto: Archiv Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě

Také herec Jan Werich měl vůz s karoserií z dílny Josefa Sodomky.

„Je to soubor řemesel. Od truhlařiny, klempířiny po čalounění a chromování,“ vypráví Černý.

Aerovka 50 by nebyla nijak technicky výjimečná, ovšem chromové detaily tento kabriolet povyšovaly do kategorie luxusních vozů.

„Shodou okolností a díky štěstí zůstaly chromové detaily zachovány. Všechny se musely znovu nachromovat. Jsou to například okrasné lišty kování kolem oken,“ popisuje Černý. Aero 50 je standardní aerovka, čtyřválec s objemem 2 litry, který má výkon 50 koní.

První dáma si vůz dlouho neužila

Aerovka 50 Hany Benešové měla pohnutou historii. První dáma si ji moc neužila. Za necelý rok manželé Benešovi emigrovali do Anglie. „V Benešově vile v Sezimově Ústí je vůdčí list. Z něj lze vyčíst, že s autem nejezdila moc dlouho. Po emigraci Benešových tady zůstalo. Exilová vláda si nechala do Anglie poslat další aerovku, ale civilnější, shodou okolností taky karosovanou Josefem Sodomkou ve Vysokém Mýtě. Zřejmě byla určena pro první dámu, neboť uměla řídit aerovku a chtěla něco podobného,“ říká Černý.

Další osud tohoto vozu není zcela znám. V roce 1954 byl vydaný technický průkaz a auto se zúčastnilo závodu Zbraslav–Jíloviště. V 90. letech byla tato aerovka vyvezena do Holandska a podle čísel se zjišťovalo, zda je to skutečně ta, jejíž první majitelkou byla Hana Benešová.

Kolik Černý, který je předsedou Spolku přátel Carrosserie Sodomka, za vrak dal a jakou má veterán nyní cenu, nechtěl komentovat. Naznačil jen, že v Holandsku pořídil vrak „za směšné peníze“ a že renovace je nákladná.

Nejvzácnější Černého veterán sice bude možná jednou jezdit, ale on sám s ním zatím spíše počítá jako s výstavním kouskem. Fotku „Benešové“, jak zatím autu pracovně říká, poslat redakci nechtěl. „Přijeďte se podívat, je to překvapení,“ dodal.

Související témata:

Výběr článků

Načítám