Článek
Silnice nepomůže jen řidičům, kteří pojedou z Orlickoústecka k dálnici D35, ale i zkrátí cestu těm, kteří už nebudou muset zajíždět do Vysokého Mýta. Komunikace tedy bude jakýmsi severozápadním obchvatem tohoto města.
„Jedná se o první dvě části stavby, které by měly stát 890 milionů korun s DPH. Bez podpory státu by nebylo možné ji postavit. Financování bude díky této podpoře 3:1, tedy tři díly Státní fond dopravní infrastruktury a jeden díl ve výši 200 milionů korun Pardubický kraj. Díky tomu budeme moct začít stavět, a to pravděpodobně už v roce 2027,“ sdělil hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (3PK). Zbývající peníze půjdou z dotace, kterou už kraj v minulosti na stavbu přivaděčů dostal.
Stavba tohoto úseku na Vysokomýtsku je mimořádně drahá, protože zde bude nutné přemostit železniční koridor a také řeku Loučnou. Stavba už má územní rozhodnutí, do dvou týdnů bude kraj žádat o povolení stavby.

Přivaděč k dálnici
„Finišujeme s výběrem dodavatele archeologického průzkumu. Připravujeme se na výkupy pozemků,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr (ODS).
Dvě etapy měří dohromady 4,4 kilometru. První část přivaděče, 2,8 kilometru dlouhá, vede od mimoúrovňové křižovatky s D35 až po okrajovou část Vysokého Mýta Na Vinicích. Druhou etapou je modernizace stávající silnice druhé třídy na Choceň v délce přibližně 1,5 kilometru. Součástí projektu je nejen výstavba nové silnice, ale také výstavba mostních estakád přes řeku Loučnou a železniční trať mezi Chocní a Litomyšlí, nové okružní křižovatky, přeložky cyklostezek a místních komunikací či protihluková opatření a přeložky inženýrských sítí.
„Severní obchvat města je hned po dokončení dálnice nejvýznamnější dopravní stavbou, na níž docela netrpělivě čekáme, protože až se dálnice dokončí, všechna doprava, která z Vysokého Mýta povede na sever Pardubického kraje, bude projíždět kolem centra města na křižovatku u Donocyklu, dole u Karosy a dál směrem na Choceň. Dá se předpokládat, že až dálnice bude hotová do Vysokého Mýta, tak intenzita ještě stoupne. Dnes se mluví už o nějakých šesti tisících vozidlech za den,“ řekl starosta Vysokého Mýta František Jiraský (Nezávislý).
Na obchvat Chocně peníze nejsou
Město se v prosinci zbaví části tranzitní dopravy díky otevření úseku dálnice D35 Vysoké Mýto – Džbánov. Nadále ale zůstane silná dopravní zátěž právě od Choceňska.
Studie pak řeší také třetí etapu, kterou je samotný obchvat Chocně až po napojení za místní části Hemže.
„Předpokládaná hodnota činí 2,45 miliardy korun, což je částka, kterou Pardubický kraj pouze ze svého rozpočtu na jednu dopravní stavbu vydat nemůže. O budoucnosti této části přivaděče budeme i nadále hledat finanční prostředky pro její výstavbu,“ dodal Netolický.

Přivaděč k dálnici