Článek
Část dopravy se sice přesune na dálnici, úsek z Vysokého Mýta do Džbánova je ale zatím izolovaný a na svá pokračovaní si bude muset počkat do příštího roku. Někteří řidiči tak zřejmě budou volit dál cestu městem.
„Nikdo není schopen říci, kolik aut tudy bude po otevření dálnice jezdit. Odhady mluví o třetině až polovině současného provozu,“ řekl starosta Vysokého Mýta František Jiraský (Nezávislý). Od tohoto počtu se bude odvíjet také možné vypnutí semaforů.
„Semafory hned nevypneme. Komu navigace řekne, že je to rychlejší po dálnici, pojede po dálnici. V noci si budou řidiči zkracovat jízdu městem. Takže přes den musíme nechat semafory puštěné, abychom dopravu zpomalovali a řidičům se nevyplatilo jet přes město a v noci zase proto, aby nám chytré semafory monitorovaly řidiče, kteří nebudou dodržovat rychlost,“ řekl místostarosta Vysokého Mýta Martin Krejza (ODS).

Mapa dálnice D35 z Vysokého Mýta do Džbánova
Situace se zlepší, až se k úseku z Vysokého Mýta do Džbánova přidá příští rok další nový kus dálnice z Vysokého Mýta do Ostrova. A není vyloučeno, že polská firma Budimex stihne svůj úsek od Džbánova po Litomyšl postavit do konce roku 2026. Důležitý bude pak obchvat na Choceň, který bude vznikat před Vysokým Mýtem u Zámrsku. Na stavbu přislíbila Pardubickému kraji 600 milionů korun dosluhující vláda a je otázkou, zda to dodrží i vláda Andreje Babiše.
„Pak se dá uvažovat o vypnutí, nebo omezení na jedny semafory, jak tomu bylo kdysi,“ řekl Krejza. Město přidalo další semafory kvůli neúnosnému návalu dopravy, která se prozatím valí městem.
Propojí pětatřicítku s autobusovým nádražím
Město už se nyní chystá na dobu, kdy tisíce aut Vysokým Mýtem jezdit nebudou. Až se tak stane, napojí už méně významnou silnici I/35, která nyní tvoří průtah Vysokého Mýta, na autobusové nádraží.
Pak už žádné autobusy nebudou jezdit bočními ulicemi. Do svých cílů by směřovaly ze silnice I/35.Na ní by mohl vzniknout záliv pro dva autobusy. Takže například dálkový spoj z Brna do Hradce Králové by ani nemusel zajíždět do nitra nádraží, přejel by na I/35 do zálivu, odbavil cestující a pokračoval dál.

Autobusové nádraží stojí hned vedle frekventované silnice I/35.
Pokud by se toto podařilo, mohla by se zrušit dvě autobusová stání u malého ostrůvku. Tím by vznikl prostor pro parkoviště. Novým vjezdem z I/35 by totiž parkovací místa ubyla. Město je přitom nutně potřebuje, přičemž už nyní je zdarma placená parkovací plocha hojně využívaná a po parkování nedaleko centra je nadále poptávka.
Nebezpečný přechod konečně zmizí
Vedení města už v létě avizovalo, že kvůli nadměrné dopravě odstraní nebezpečný přechod v Hálkově ulici. Je totiž nestandardně dlouhý a hlavně se nachází v kopci pod horizontem.
„V souvislosti s tím umístíme na chodnících sloupky s řetízky, aby chodci v místě ze zvyku nepřecházeli a využívali přechod u Kobylků. Jsme přesvědčeni, že toto opatření zvýší bezpečnost chodců a zabrání dalším kolizím,“ řekl v létě starosta František Jiraský (Nezávislý).

Stavební firma montovala zábrany minulý týden.
Zátaras se na místě objevil až minulý týden. Přecházení je tedy zakázáno, část chodců ale zábrana neodrazuje.

