Článek
Program akce je koncipován tak, aby zaujal všechny věkové kategorie. „Přibližně půlkilometrový úsek dálnice si mohou návštěvníci projít pěšky, projet s kočárkem, na kole, koloběžce, skateboardu nebo na bruslích. K vidění tu bude moderní stavební technika i silničářské stroje, které si děti mohou nejen prohlédnout, ale také si do nich vlézt,“ informoval mluvčí olomouckého závodu Ředitelství silnic a dálnic ČR Miroslav Mazal.
Na místě budou připraveny stánky s občerstvením, cukrovou vatou, tematický fotokoutek a také možnost preventivní kontroly zraku v rámci kampaně Řidič se dívá.
Pro pohodlný přesun na místo konání bude zajištěna bezplatná kyvadlová doprava mezi Střední školou zemědělskou v Přerově a novým úsekem dálnice. V nedalekém parku Michalov bude ve stejný čas probíhat gastrofestival Chutě kraje, což návštěvníkům umožní spojit dvě atraktivní akce v jeden den.
„Autobus z Osmeku vyjede o půl jedenácté, zastaví u sokolovny, v Palackého ulici a u Tesca v Kojetínské. Trasu k dálnici absolvuje celkem šestkrát, zpět se bude vracet vždy v celou hodinu, poslední spoj vyjede ve čtyři odpoledne,“ popsala Jitka Kočicová z přerovského magistrátu.
Vzhledem k tomu, že autobus nezajede až k samotné dálnici, čeká návštěvníky krátká procházka. Alternativně mohou využít sdílená kola, která budou k dispozici na konečné zastávce autobusu. Parkování pak bude možné přímo na tělese dálnice, kam se lze dostat po slepé silnici od čerpací stanice Zaris směrem k cyklistickému podjezdu.
„Věříme, že si návštěvníci odnesou nejen nové zážitky, ale i lepší představu o tom, jak náročná a důležitá je výstavba dálniční infrastruktury,“ uvedl k akci náměstek přerovského primátora Tomáš Navrátil (ANO).
Na deset kilometrů dlouhém úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem se nachází čtrnáct mostních objektů o celkové délce 1900 metrů, součástí posledního úseku D1 jsou i tři mimoúrovňové křižovatky a pět protihlukových stěn o délce čtyř kilometrů. Práce přijdou na téměř sedm miliard korun. Úsek má být uvedený do provozu 19. prosince.
Nový úsek výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy z Přerova a hodně uleví i dálnici D46 mezi Vyškovem a Olomoucí. „Čekáme na to, protože ta dálnice (D46) potřebuje některé další úseky zrekonstruovat. Předpokládáme, že intenzity tam výrazně poklesnou a budeme moci provést stavební práce, na které se teď čeká. Myslím si, že tah mezi Brnem a Ostravou povede nově po dálnici D1, nikoli přes D46, která bude sloužit zejména pro propojení mezi Brnem a Olomoucí,“ říká generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Poslední úsek dálnice D1