Hlavní obsah

S elektrokolem a elektrokoloběžkou se v Ostravě do MHD nesmí, důvodem je riziko požáru

Ostrava

Z důvodu bezpečnosti. Tak vysvětluje Dopravní podnik Ostrava nejnovější nařízení spočívající v zákazu převážet v tramvajích, trolejbusech i autobusech ostravské MHD elektrokoloběžky a elektrokola. Obdobný zákaz, který v Ostravě platí od 1. října, už před časem zavedli například v Brně, Mostě, Ústí nad Labem či Táboře.

Foto: Pavel Karban, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Po vzoru velkých měst, jako je Londýn či Berlín, i my v Ostravě zvyšujeme bezpečnost v těchto oblastech. Proto od října není možné v našich vozech převážet elektrokola a elektrokoloběžky,“ potvrdila mluvčí dopravního podniku Tereza Šnoblová s tím, že jde o bezpečnostní opatření chránící cestující před zvýšeným rizikem požáru v uzavřeném prostoru.

Upozornila, že zákaz se v žádném případě netýká elektrických vozíků pro handicapované nebo seniory.

„Riziko u elektrokol a elektrokoloběžek považujeme za výrazně vyšší i vzhledem k tomu, že jich je v provozu nesrovnatelně více než elektrických vozíků pro osoby se zdravotním postižením,“ objasnila a dodala, že pro cestující na vozících navíc nejde o volbu, ale často o jedinou reálnou možnost, jak se dopravovat.

„Co se týká bateriových systémů v našich vozidlech, tak ty jsou pod kontrolou pokročilých čidel a chráněny samozhášecími systémy,“ sdělila Šnoblová, proč se cestující nemusí bát baterií, kterými disponují vozidla MHD.

Ti, co zákaz poruší, budou muset tramvaj, trolejbus či autobus minimálně opustit. „Takový cestující tím poruší smluvní přepravní podmínky, může být vyloučen z přepravy a v krajním případě i pokutován,“ poukázala mluvčí Dopravního podniku Ostrava.

Moravskoslezští hasiči zákaz vítají, a to přesto, že dosud neevidují v kraji požár elektrokola nebo elektrokoloběžky v prostředcích hromadné dopravy. Jejich přepravu v MHD totiž považují za rizikovou.

„Z našich zkušeností vyplývá, že zhruba polovina požárů elektrokol a elektrokoloběžek je zaznamenána při jejich nabíjení. Ostatní případy jsou spojeny se skladováním nebo samotným provozem,“ nastínila mluvčí hasičů Kamila Langerová.

Hasiči proto nevylučují, že by se mohly elektrokoloběžka nebo elektrokolo vznítit, i když budou vypnuté a jen převážené v jiném dopravním prostředku.

„Vzhledem k velmi intenzivním a dynamickým projevům požárů baterií kol a koloběžek nedoporučujeme jejich transport v uzavřených prostředcích, které není možné opustit bez prodlení nezávisle na vůli jiné osoby,“ apelovala Langerová a dodala, že riskantní může být i přeprava ve výtahu.

Jen od začátku letošního roku došlo na severu Moravy a ve Slezsku k 16 požárům dopravních prostředků na bateriový pohon, z toho v objektu jich bylo 11. Při těchto požárech bylo 11 lidí zraněno a dalších 25 osob zachránili hasiči. Plameny způsobily celkovou škodu přesahující 5,5 milionů korun.

Výběr článků

Načítám