Hlavní obsah

Radnici Frýdku-Místku se snížení rychlosti na obchvatu nelíbí, považuje to za šikanu

3:27
3:27

Poslechněte si tento článek

Frýdek-Místek

Vedení radnice ve Frýdku-Místku obvinilo Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) z šikany. Důvodem je snížení rychlosti na části obchvatu města, který je součástí dálnice D48. Magistrát s tím nesouhlasí, obává se znehodnocení obchvatu i návratu zejména tranzitní dopravy do centra města.

Foto: Pavel Karban, Novinky

Od července musí řidiči v noci na části obchvatu Frýdku-Místku zpomalit na 80 kilometrů za hodinu.

Článek

Důvodem ke snížení rychlosti jsou špatné mostní závěry na mostě přes řeku Morávku. Když po nich auta přejíždějí vysokou rychlostí, dochází k impulznímu hluku, který už tři roky ničí zdraví lidí bydlících v okolí.

DESÚ proto nařídila Ředitelství silnic a dálnic ČR do doby, než budou mostní závěry vyměněny, snížit přes most rychlost. Od dubna řidiči místem projížděli stokilometrovou rychlostí. To nestačilo, a tak DESÚ nařídil, aby od července řidiči během noci, od 22.00 do 6.00, ubrali plyn jen na rychlost 80 kilometrů za hodinu.

„Hluk z obchvatu je nižší, než jsou hlukové limity, problém způsobuje impulzní hluk, který vzniká najetím vozidel na mostní uzávěry,“ řekl náměstek primátora Jiří Kajzar (Naše Město F-M). Upozornil, že na impulzní hluk si stěžuje pouze několik občanů města a sousední Dobrá.

„Snížením rychlosti na obchvatu a zejména možným návratem tranzitní dopravy na průtah přes město může být negativně dotčen opět celý Frýdek-Místek, což se odrazí na zdraví občanů,“ varoval.

Podle primátora Petra Korče (Naše Město F-M) další omezování rychlosti na obchvatu ničemu nepomůže. Proto s ním magistrát nesouhlasí a požaduje, aby tam byl provoz bez omezení rychlosti.

„Dopravní a energetický stavební úřad ani ministerstvo dopravy nedodrželi při rozhodování princip proporcionality. Ochranou práva několika jedinců může dojít k omezení práv mnohem větší skupiny obyvatel,“ sdělil primátor.

Rozhodnutí DESU označil za mylné a nesmyslné s tím, že se ho snaží zvrátit. „DESÚ šikanuje město a jeho občany. Jak dlouho to bude ministr dopravy trpět?“ ptal se náměstek Kajzar.

Ředitel DESÚ Martin Kozák uvedl, že na obchvatu Frýdku-Místku jsou překračovány hygienické limity pro impulzní hluk. „Snížení maximální povolené rychlosti je relevantní způsob, kterým je možné negativní život i zdraví lidí ohrožující jev v určitém rozsahu redukovat či eliminovat,“ vysvětlil s tím, že kvůli snížení hladiny impulzního hluku dochází také k pravidelnému seřizování mostního závěru. A pomoci mělo i zbroušení vozovky nebo umístění betonových svodidel bránících šíření hluku.

Slova radnice o šikaně nekomentoval. Obavy Frýdku-Místku z toho, že by začalo více řidičů jezdit přes město než po obchvatu, považuje za liché. „I přes snížení rychlosti je komfort a úspora využití dálnice D48 nesrovnatelně větší. V nočních hodinách rovněž nejsou zdaleka tak výrazné dopravní intenzity,“ poukázal šéf DESÚ.

Ministerstvo dopravy obavy magistrátu chápe. Ujistilo, že jde o výjimečnou situaci a že opatření byla stanovena se zřetelem na ochranu veřejného zdraví a kvality života obyvatel v okolí mostu nad Morávkou.

„Snížení rychlosti je dočasné a platí do dokončení technických úprav, nejpozději do konce října,“ nastínila Alena Mühl z odboru komunikace ministerstva dopravy. I ona odmítla, že snížení rychlosti může způsobit návrat tranzitní dopravy do centra města. Poznamenala, že z dat automatických sčítačů dopravy k ničemu takovému nedochází.

„Vnímáme současnou situaci jako zcela mimořádnou. Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a dalšími institucemi podnikáme kroky k odstranění hlukového problému,“ uzavřela.

Výběr článků

Načítám