Článek
Důvodem ke snížení rychlosti jsou špatné mostní závěry na mostě přes řeku Morávku. Když po nich auta přejíždějí vysokou rychlostí, dochází k impulznímu hluku, který už tři roky ničí zdraví lidí bydlících v okolí.
DESÚ proto nařídila Ředitelství silnic a dálnic ČR do doby, než budou mostní závěry vyměněny, snížit přes most rychlost. Od dubna řidiči místem projížděli stokilometrovou rychlostí. To nestačilo, a tak DESÚ nařídil, aby od července řidiči během noci, od 22.00 do 6.00, ubrali plyn jen na rychlost 80 kilometrů za hodinu.
„Hluk z obchvatu je nižší, než jsou hlukové limity, problém způsobuje impulzní hluk, který vzniká najetím vozidel na mostní uzávěry,“ řekl náměstek primátora Jiří Kajzar (Naše Město F-M). Upozornil, že na impulzní hluk si stěžuje pouze několik občanů města a sousední Dobrá.
„Snížením rychlosti na obchvatu a zejména možným návratem tranzitní dopravy na průtah přes město může být negativně dotčen opět celý Frýdek-Místek, což se odrazí na zdraví občanů,“ varoval.
Podle primátora Petra Korče (Naše Město F-M) další omezování rychlosti na obchvatu ničemu nepomůže. Proto s ním magistrát nesouhlasí a požaduje, aby tam byl provoz bez omezení rychlosti.
„Dopravní a energetický stavební úřad ani ministerstvo dopravy nedodrželi při rozhodování princip proporcionality. Ochranou práva několika jedinců může dojít k omezení práv mnohem větší skupiny obyvatel,“ sdělil primátor.
Rozhodnutí DESU označil za mylné a nesmyslné s tím, že se ho snaží zvrátit. „DESÚ šikanuje město a jeho občany. Jak dlouho to bude ministr dopravy trpět?“ ptal se náměstek Kajzar.
Ředitel DESÚ Martin Kozák uvedl, že na obchvatu Frýdku-Místku jsou překračovány hygienické limity pro impulzní hluk. „Snížení maximální povolené rychlosti je relevantní způsob, kterým je možné negativní život i zdraví lidí ohrožující jev v určitém rozsahu redukovat či eliminovat,“ vysvětlil s tím, že kvůli snížení hladiny impulzního hluku dochází také k pravidelnému seřizování mostního závěru. A pomoci mělo i zbroušení vozovky nebo umístění betonových svodidel bránících šíření hluku.
Slova radnice o šikaně nekomentoval. Obavy Frýdku-Místku z toho, že by začalo více řidičů jezdit přes město než po obchvatu, považuje za liché. „I přes snížení rychlosti je komfort a úspora využití dálnice D48 nesrovnatelně větší. V nočních hodinách rovněž nejsou zdaleka tak výrazné dopravní intenzity,“ poukázal šéf DESÚ.
Ministerstvo dopravy obavy magistrátu chápe. Ujistilo, že jde o výjimečnou situaci a že opatření byla stanovena se zřetelem na ochranu veřejného zdraví a kvality života obyvatel v okolí mostu nad Morávkou.
„Snížení rychlosti je dočasné a platí do dokončení technických úprav, nejpozději do konce října,“ nastínila Alena Mühl z odboru komunikace ministerstva dopravy. I ona odmítla, že snížení rychlosti může způsobit návrat tranzitní dopravy do centra města. Poznamenala, že z dat automatických sčítačů dopravy k ničemu takovému nedochází.
„Vnímáme současnou situaci jako zcela mimořádnou. Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a dalšími institucemi podnikáme kroky k odstranění hlukového problému,“ uzavřela.