Článek
„Ten problém s intenzivním zápachem v Hrabové přetrvává kolem osmi let a stále se nedařilo najít jeho zdroj. Řešili jsme desítky stížností a požadavků tamních obyvatel na odstranění zápachu, který u některých lidí vyvolává až zvracení. Je to prostě velký problém,“ řekl Novinkám náměstek ostravského primátora pro životní prostředí Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu).
Dodal, že městu už došla trpělivost, a proto se domluvil nový způsob měření. „Předešlá měření, jež zde opakovaně probíhala, zaznamenávala prašnost a oxid uhličitý, ale ne pachové částice. Proto jsme využili unikátní, v Česku dosud nepoužitou metodu, která se ale třeba v Americe běžně využívá. Měřili jsme pachové látky,“ vysvětlil náměstek.
Odběr vzorků a jejich následná identifikace tak byly prováděny metodami, které v Česku zatím nikdo nedělá, jako je například odběr vzorků na sorpční trubice nebo využití termovizních kamer ke sledování úniků plynů z budov.

Vědci z Vysoké školy báňské při měření ovzduší v Ostravě
A konečně se to povedlo. Podle Boháče bylo prokazatelně zjištěno, že zápach skutečně pochází z průmyslové zóny v ostravské Hrabové. „Je třeba říci, že za původce zápachu byly ve studii VŠB označeny dvě tamní firmy, přičemž u jedné to vychází až ze sedmdesáti procent,“ upřesnil Boháč.
Jména obou firem redakci sdělit odmítl s ohledem na možné právní popotahování. Novinkám se ale podařilo z jiných zdrojů zjistit, že jde o italskou firmu Brembo a americkou společnost ITT. Obě v Ostravě vyrábějí brzdové systémy pro světové výrobce automobilů.
Vedení města Ostravy proto nyní situaci řeší s Moravskoslezským krajem. „Požádali jsme krajský úřad, který těmto firmám vydává integrovaná povolení, aby zvážil jejich přepracování a zpřísnil limity. Navíc chceme, aby do nich kraj zavedl limity pachových látek. Naše legislativa tuto možnost zná, jen náš kraj to zatím nevyužil. A v hrabovské průmyslové zóně je to zavedení nezbytné,“ líčil náměstek.
Brembo se chce v průmyslové zóně rozšiřovat
Zástupci ostravského magistrátu už dokonce jednali přímo s italským vedením společnosti Brembo. Společnost se totiž chce v hrabovské průmyslové zóně rozšiřovat a svou žádost už poslala kraji.
Město ale s dalším rozvojem této firmy nesouhlasilo, dokud se nevyřeší zápach v Hrabové. „Kraj vzal naše negativní stanovisko a připomínky k požadovanému rozšíření na vědomí a po firmě žádá, aby prošla procesem EIA,“ upozornil náměstek.
Zástupci Bremba už také od ostravské radnice převzali výsledky studie měřící pachové látky v hrabovské průmyslové zóně a nyní mají měsíc, aby se k nim vyjádřili. Zatím město informovali jen o tom, že si zadali své vlastní měření.
„Jsme domluveni, že se do jednoho měsíce spojíme, proto doufám, že se ještě teď v srpnu potkáme a společně s jejich i našimi odborníky najdeme příčinu a odstraníme ji,“ věří Boháč.
Na zápach nemá vliv počasí
Podle něj je samozřejmě možné, že za zápachem může stát nekázeň zaměstnanců, ale i to, že na jednom výduchu ze čtyř chybí technologie studené plazmy. „Proběhlé měření totiž ukázalo, že zápach není konstantní ani na něj nemá vliv počasí. Tři dny zápach není a pak najednou hodinu či několik hodin je. Žádáme, aby u pece byla nainstalována kamera, která snímá, co se v ní spaluje,“ podotkl náměstek.
Americká firma ITT bohužel s městem nespolupracuje a nekomunikuje. Ze studie však vyplývá, že větším původcem zápachu je firma Brembo. Město doufá, že se zápach z hrabovské zóny podaří odstranit ještě letos.