Článek
Důvodem snížení rychlosti na části frýdecko-místeckého obchvatu, který je součástí dálnice D48, jsou špatné mostní závěry na mostě přes řeku Morávku. Když po nich auta přejíždějí vysokou rychlostí, dochází k impulznímu hluku, který už tři roky ničí zdraví lidí bydlících v okolí, kteří si na hluk opakovaně stěžují.
O ukončení omezení rychlosti na obchvatu v denní dobu informovalo média samotné město a potvrdilo ho i Ředitelství silnic a dálnic. „Mohu potvrdit, že od 1. 8. 2025 bude platit navýšení rychlosti na 130 kilometrů za hodinu přes den a v noci, od 22 do 6 hodin, zůstává snížení na 80 kilometrech za hodinu,“ upřesnil mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.
V části obchvatu byla letos na jaře snížena maximální povolená rychlost na 100 kilometrů za hodinu a v noci na 80 kilometrů za hodinu v souvislosti s naměřeným nadlimitním hlukem. Výši rychlosti zde upravil Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Městu se to však nelíbilo, proto úřadu a ministerstvu dopravy zaslalo odmítavé stanovisko vůči omezení rychlosti.
„Při rozhodování podle nás nebyl dodržen princip proporcionality. Což znamená, že ochranou práva několika jedinců, kteří si stěžují na hluk, může dojít k omezení práv mnohem větší skupiny obyvatel. Snížením rychlosti na obchvatu a zejména možným návratem tranzitní dopravy na průtah města by mohlo být negativně dotčeno opět celé město, což by se odrazilo na zdraví občanů,“ vysvětlila mluvčí Frýdku-Místku Jana Musálková Jeckelová.
Na impulzní hluk z obchvatu si podle informací Novinek stěžují obyvatelé Frýdku-Místku, ale také ze sousední Dobré.

Omezení rychlosti na obchvatu Frýdku-Místku na dálnici D48
Protihluková opatření se řeší
„Omezování rychlosti na obchvatu nebylo rozhodnutím města a nesouhlasili jsme s ním. Je velmi důležité, aby obchvat plnil svůj účel a aby řidiči mohli využívat možnost rychlého objetí města. Snižování rychlosti by je od jízdy přes obchvat mohlo odradit a opět bychom řešili ucpané město a zhoršený stav ovzduší,“ uvedl frýdecko-místecký primátor Petr Korč (Naše Město F-M) a připomněl, že na obchvat město čekalo 25 let.
Dopravní a energetický stavební úřad původně zvažoval obchvat uzavřít do doby odstranění závad na mostě přes Morávku, nakonec zde byla snížena rychlost. Podle primátora již ŘSD zčásti zajistilo protihluková opatření a v dalších bude pokračovat. Město věří, že nedostatky budou odstraněny a navrhované technické řešení odstraní problémy s hlukem.

Radary na D48, obchvatu Frýdku-Místku
Ředitel DESÚ Martin Kozák Novinkám snížení maximální povolené rychlosti vysvětlil nedávno tím, že jsou tam překračovány hygienické limity pro impulzní hluk.
„Snížení maximální povolené rychlosti je relevantní způsob, kterým je možné negativní život i zdraví lidí ohrožující jev v určitém rozsahu redukovat či eliminovat,“ řekl s tím, že kvůli snížení hladiny impulzního hluku dochází také k pravidelnému seřizování mostního závěru. Pomoci má i zbroušení vozovky nebo umístění betonových svodidel bránících šíření hluku.