Článek
Sporné místo se nachází u pustějovské úpravny vody. „Přejezd je státu, pozemek pod propustkem železnice. Jenže k propustku se nikdo nemá,“ vysvětlila provozní ředitelka zemědělské společnosti Zemspol Studénka Jana Dědková.
Upozornila, že problém se táhne přes rok. „Je to katastrofa. Máme za kolejemi přes dvě stě hektarů, které máme sklízet a musíme tam zdlouhavě objíždět. A to jen když to počasí dovolí,“ poukázala s tím, že situace nemá řešení.
Podle Dědkové byla firma ochotna se na opravě za odhadem dva miliony podílet. „Sami máme strach do toho sáhnout, protože nikdo neví, co tam je. Všichni říkají, že to není jejich,“ nastínila s tím, že vůle je, ale řešení ne.
Stejné komplikace zažívají i další obyvatelé. „Mám tam louky a zasel jsem tam sóju,“ řekl jeden ze soukromých rolníků Evžen Koždoň. Tomu navíc voda při deštích zaplavuje půdu i na druhé straně železniční tratě. „Na pole se dostanu, jen když to objedu přes Bartošovice, což je jen tam přes deset kilometrů. A to ještě musí být sucho,“ poukázal.
Na adresu SŽ pouze odvětil, že v tom má nepořádek. „Ten problém se táhne roky, akorát teď se to zbortilo. Šetří se na špatném místě,“ zmínil Koždoň.
Podle starosty Pustějova Tomáše Maiwaeldera (Pustějov 2022) odhalila poškozenou klenbu propustku kontrola v roce 2023. „Oni se ale od té doby tváří, že to není jejich, protože to nenašli ve svých inventurách,“ řekl na adresu SŽ. Starosta ujistil, že stát, respektive SŽ, potvrdil coby vlastníka propustku stavební i dopravní odbor v Bílovci.

Po propadnutí propustku vznikl v těsném sousedství účelové komunikace kráter.
Kalamitní situace nastala, když se propustek propadl definitivně, projet okolo kráteru je pro každého nebezpečné. „Komplikace je to fatální, jedná se o jediný přístup na obrovské množství pozemků a luk kolem Odry. Třetina celého katastru Pustějova je za tratí a vede na ni jen ta jedna cesta,“ popsal Maiwaelder.
Obec vyzvala SŽ několikrát k nápravě, jenže nic se nestalo. „Jen to zatarasili a umístili značky. Nejprve úplně nesmyslný zákaz vjezdu autobusů, následně zákazovou značku. Jenže to udělali neoprávněně, bez souhlasu, tak je dopravní odbor vyzval k jejímu odstranění,“ prozradil a dodal, že SŽ pouze požádala Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM), aby určil vlastníka.
Mluvčí SŽ Dušan Gavenda míní, že situace je složitější, než se může jevit. „Mostní objekt je samostatnou věcí, nemusí být ve vlastnictví majitele pozemku. My ho v evidenci majetku nemáme, a nemůžeme proto neúčelně vynaložit finanční prostředky na majetek, který není náš,“ hájil postup SŽ s tím, že propustek může být nemovitou věcí opuštěnou.
To, zda to tak je, určí ÚZSVM, který se už obrátil na Pustějov i katastrální úřad. Zatímco od něj ještě odpověď nemá, od obce dostal informaci, že propustek vznikl jako součást nájezdu k železničnímu přejezdu v souvislosti s výstavbou železnice. „Jde však jen o vzpomínky pamětníků, k dispozici nejsou žádné dokumenty,“ uvedla mluvčí ÚZSVM Michaela Tesařová.
Podle Gavendy zatarasila SŽ z důvodu havarijního stavu účelovou komunikaci oprávněně. „Uzavření komunikace jsme oznámili silničnímu správnímu úřadu v Bílovci i policii. Vydání výzvy k odstranění neoprávněného dopravního značení a betonových pražců způsobila distribuce oznámení. Úřad jej údajně neobdržel. V tuto chvíli je však vydáno opatření obecné povahy na stanovení přechodné úpravy,“ popsal mluvčí SŽ a dodal, že dočasným řešením by mohlo být provizorní přemostění problematického místa.