Hlavní obsah

Zubačka je po půlroce opravená. Vlaky z Liberce dojedou až do Polska

Na jedinou ozubnicovou trať v Česku, mezi Tanvaldem a Kořenovem v Jizerských horách, se v pátek ráno vrátily vlaky. Po více než půlroce tu skončila výluka z důvodu rozsáhlé rekonstrukce za 450 milionů korun.

Foto: Železniční společnost Tanvald

Na jediné ozubnicové trati v Česku skončila po více než půlroce výluka z důvodu rozsáhlé rekonstrukce za 450 milionů korun.

Článek

Díky otevření úseku se zubačkou se také vrací přímé spojení Liberce s Polskem do stanice Sklarzska Poreba Górna. Už od 15. října jezdily vlaky do zastávky Desná-Riedlova vila, od pátečního odpoledne dojedou až do Kořenova a dál do Harrachova a Polska. V pátek dopoledne ještě proběhla krátká výluka kvůli mimořádné opravě přejezdu v Jablonci nad Nisou. Cestující tak mezi Jabloncem a Smržovkou museli do náhradních autobusů.

Železniční společnost Tanvald v sobotu vypravila na zubačku po dvou letech historické ozubnicové lokomotivy řady T 426.0, přezdívané Rakušanky, jejichž provoz Správa železnic (SŽ) kvůli špatnému stavu trati v listopadu 2023 zakázala. V jednom z vozů čekalo na cestující strašidelné překvapení a v duchu halloweenu byl doprovodný program na nádraží v Kořenově.

Foto: Železniční společnost Tanvald.

Ozubnicová výhybka

Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v Česku a jednou z posledních ozubnicových železnic s normálním rozchodem v Evropě. Vlaky na ní jezdí od 30. června 1902. Trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou mezi kolejnicemi ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat stoupání 58 promile. V roce 1997 chtěly České dráhy osobní dopravu na trati zastavit kvůli vysokým ztrátám, po protestech veřejnosti však zůstal provoz zachován.

Unikátní železnice byla v havarijním stavu, její obnovu připravovala Správa železnic několik let. Součástí projektu byla kromě revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovné instalace v Dolním Polubném také rekonstrukce Polubenského tunelu, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku.

Na rekonstrukci zubačky získala Správa železnic z evropských fondů 292 milionů korun. „Příští rok se tam počítá ještě se zhruba 20denní výlukou pro úpravu geometrie koleje, což je klasický postup u všech staveb,“ doplnila mluvčí SŽ Nela Friebová.

Související témata:
Ozubnicová trať

Výběr článků

Načítám