Hlavní obsah

Svatovítské varhany doplní křišťálové komponenty. Designéra inspirovala Panská skála

3:57
3:57

Poslechněte si tento článek

Nové varhany v pražské katedrále svatého Víta vizuálně doplní křišťálové komponenty, tvarem připomínající píšťaly varhan. Ve sklárně Lasvit Ajeto v Lindavě na Českolipsku už je začali vyrábět místní skláři. Podobu komponentů navrhl šéfdesignér Škody Auto Peter Olah, inspirovala ho geologická památka Panská skála.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Designér Peter Olah se skleněným elementem, který bude zdobit varhany.

Článek

Křišťálové komponenty ze skla, utaveného se slídou, budou necelý metr dlouhé a v katedrále budou vizuálně doplňovat pohled na skutečné píšťaly varhan, které jsou mnohem větší. Skleněných píšťal by mělo být zhruba 150, severočeští skláři jich ale vyrobí zhruba 220 pro případ, že by se některé rozbily.

„Největší, prospektové píšťaly na skutečných varhanách obvykle stojí v jakési skříni a vzduchem jsou plněné zespodu. Tady bude velká varhanní skříň zakrytá lamelovou stěnou, na které se ty největší píšťaly budou vznášet ve vzduchu, budou jakoby levitovat, ale zároveň opticky dokončí dynamiku v katedrále. A mezi těmito velkými prospektovými píšťalami budou umístěny tyto skleněné elementy, které mají být jakýmsi šperkem pro katedrálu,“ popsal designér Peter Olah, který podobu skleněných komponentů navrhl.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Hotový skleněný element, který bude zdobit varhany v katedrále sv. Víta.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Panská skála u Kamenického Šenova

Skleněné píšťaly se vyrábějí ne úplně tradičním postupem. Namísto obvyklé dřevěné formy si skláři z Lindavy nechali vyrobit speciální kovou formu, v níž sklo při foukání na sklářské píšťale nerotuje. Protože se na skleněné píšťaly budou lidé v katedrále dívat nejčastěji ze vzdálenosti několika desítek metrů, nejsou vyrobené z průzračného skla, ale aby byly vidět, skláři do roztavené hmoty přidávají slídu, která sklu dodává odrazové efekty a zvýrazňuje skleněný komponent při jeho nasvícení.

Nápad, že nové varhany pro svatovítskou katedrálu doplní skleněné prvky, vznikl už před téměř deseti lety, když se o nových varhanách pro národní chrám začalo uvažovat.

„Půlka katedrály byla dostavěna v roce 1929, takže není starší než sto let – a dát sem něco historizujícího by nefungovalo. Čili od začátku jsme věděli, že hledáme moderní design, ale velmi nadčasový. A tím, že Peter Olah je zvyklý pracovat pro tak technickou věc, jako jsou auta, tak dokázal skloubit technické požadavky, které tu jsou, neboť varhany musí v první řadě dobře hrát a teprve pak být krásné,“ řekl Novinkám Jakub Skřejpek, místopředseda správní rady nadačního fondu Svatovítské varhany, který projekt zastřešuje.

Podle Skřejpka se musel Olah přizpůsobit mnoha restrikcím, které na něj byly kvůli designu skleněných komponentů kladeny. „I přesto tam ten design dostal a vytvořil něco, čemu on sám říká Nedisgn, něco pokorného, co na první pohled nestrhne pozornost, není to konkurencí ke chrámu umění, kterým katedrála sv. Víta bezpochyby je. To je největší přidaná hodnota, kterou to má, není to žádná jeho exhibice, je to velmi pokorné a přirozeně to dotváří ten sakrální prostor. To byla asi největší výzva. Abychom katedrálu poctili, a ne se vůči ní vymezovali,“ popsal Skřejpek.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Výroba skleněných elementů pro svatovítskou katedrálu

Zmínil také, že podobu křišťálových píšťal musel Peter Olah úzce konzultovat se stavitelem skutečných varhan Gerhardem Grenzingem, takže by skleněné komponenty neměly skutečný nástroj nijak omezovat.

„Mezi oběma probíhala intenzivní debata, a i díky tomu to je vůbec možné. Protože u nápadu dát na varhany sklo si možná každý zaklepe na čelo. Ale opravdu to funguje, opravdu to jde, máme to vyzkoušené, byly na to všechny možné testy a víme, že to při hraní ani jinak nebude vadit,“ dodal Skřejpek.

Inspirace Panskou skálou

Při vytváření podoby skleněných píšťal se Peter Olah podle svých slov inspiroval v přírodě, konkrétně geologickou památkou Panská skála u Kamenického Šenova, které se shodou okolností lidově říká Varhany, protože díky sloupcovitému odlučování čediče připomíná chrámový nástroj.

„Katedrály vždycky byly nositelem národních hodnot. Proto jsme zvolili český křišťál jako materiál a inspiraci, která vychází z Panské skály, významné české geologické památky,“ potvrdil Olah.

Se skláři ze sklárny Lasvit Ajeto spolupracuje šéfdesignér Škody Auto dlouhodobě. Skláři v Lindavě například podle jeho návrhů vytvářejí také trofeje pro nejlepší jezdce Tour de France.

Výběr článků

Načítám