Článek
O tunelové variantě jednali zástupci města, spolku Pro tunel rájem a Libereckého kraje na ministerstvu začátkem září.
„Chtěli jsme pana ministra a zástupce ŘSD přesvědčit, aby nechali zpracovat studii na tunelové řešení úseku Ohrazenice–Turnov. Nešli jsme tam jen s tím, že něco chceme, ale také s nabídkou, že Liberecký kraj i město Turnov jsou ochotny se na vzniku studie finančně podílet. Chtěli jsme ministerstvu nabídnout alternativní řešení v souladu s usnesením zastupitelstva,“ uvedl starosta Turnova Tomáš Hocke (Nezávislý blok).

Mapa plánované silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi
Na jednání zazněla podle ŘSD řada dalších podnětů, které prověří a spolu s projektanty předloží alternativní řešení. Silničáři zároveň přislíbili, že v maximální možné míře zohlední body z uvedeného usnesení.
„Zadání a financování studie ze strany ministerstva dopravy ani ze strany ŘSD na jednání schválené nebylo. Výsledkem je však závazek vypořádat všechny relevantní připomínky veřejnosti, města Turnov a dalších subjektů a v maximální možné míře je, v souladu s platnou legislativou, zapracovat do vznikajícího projektu,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Práce na přípravách nové silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi tak pokračují dle původního plánu. Práce nyní probíhají na všech čtyřech úsecích. Projektová příprava dvou složitějších úseků se však naplno rozběhne až po dokončení hydrogeologického a geologického průzkumu, který by měl být hotov nejpozději do poloviny příštího roku.
ŘSD zapojila i krajináře a geology
„Při přípravě nové koncepce vedení silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi klademe velký důraz na minimalizaci dopadů na životní prostředí i na kvalitu života obyvatel v dotčených obcích. Proto prověřujeme například tato řešení: v Ohrazenicích zvažujeme prodloužení tunelu nebo vybudování ochranného valu, aby byl eliminován dopad hluku z dopravy směrem k obytným domům, v Přepeřích prověříme možnost vést hlavní trasu v zářezu místo v náspu a možnosti efektivního odclonění od bytových domů. Další podněty budou taktéž prověřeny a budeme vždy hledat řešení, která by je maximálně vypořádala,“ uvedl ředitel Správy ŘSD Liberec Jan Wohlmuth.
Jedním z hlavních důvodů, proč se stavba tak intenzivně připravuje, je dle ŘSD i blížící se dokončení dálnice D35 z Olomouce až do Úlibic. Po jejím otevření se očekává výrazný nárůst dopravy na současné silnici I/35, která už teď obyvatele v úseku mezi Úlibicemi a Turnovem zatěžuje hlukem a dopravní zátěží.
ŘSD zdůrazňuje, že striktně dodržuje všechny podmínky vyplývající z posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). Zároveň hledá taková technická řešení, aby co nejméně zasáhla stavba do krajiny i života lidí v okolí. Zapojený je tak do přípravy například krajinný architekt či odborníci z České geologické služby.
Stavba bude rozdělena do čtyř etap. První začnou silničáři stavět mimoúrovňovou křižovatku Ohrazenice, následovat bude úsek Ohrazenice - Valdštejnsko zahrnující tunely Pelešany a Přepeře. Další dvě etapy pokryjí úsek Valdštejnsko - Čímyšl a Čímyšl - Úlibice.
Mezi mimoúrovňovými křižovatkami Ohrazenice a Žernov plánuje ŘSD čtyřproudou komunikaci v délce 11,8 kilometru. Tato varianta byla schválena Centrální komisí ministerstva dopravy z důvodů bezpečnostních i kapacitních. Následující úsek mezi křižovatkami Žernov a Úlibice bude řešen jako tříproudá silnice v uspořádání 2+1, a to v délce více než 21 kilometrů.
Proti stavbě silnice podle schváleného návrhu se dlouhodobě staví koalice spolků SOS Český ráj. Obávají se zničení přírody Českého ráje. Posudek EIA považují za nekvalitně zpracovaný a účelový a žádají jeho zrušení.