Hlavní obsah

Silničáři na Liberecku ušetřili miliony. Na silnice sypou to, co na jaře vymetli

Tři tisíce tun kameniva vytřídili silničáři ze společnosti Silnice LK ze smetků, které po poslední zimě vymetli ze silnic, a vytříděné kamenivo letos znovu použijí. Zjednodušeně řečeno - letos budou na silnice z části sypat i posyp, který už jednou použili. V Česku se obdobná recyklace teprve rozbíhá. Podle silničářů umožňuje ekonomicky velmi zajímavé úspory.

Silničáři na Liberecku recyklují. Silnice posypou tím, co z nich na jaře smetli.Video: Michael Polák, Novinky

Článek

Při letošním jarním čištění vymetli ze silnic zhruba 6,5 tisíce tun inertního materiálu, smetky nechali vyčistit a vytřídit a zůstalo jim 3 tisíce tun kameniva. To letos v zimě znovu použijí na silnicích.

„V tak velké míře se to jinde v Česku zatím nedělá. Zkoušeli to ve Valašském Meziříčí, ale ustoupili od toho, recyklují také v Litoměřicích, ale v tom velkém, až průmyslovém měřítku, jsme první v Česku,“ říká Petr Správka, předseda představenstva společnosti Silnice LK, kterou ovládá Liberecký kraj.

Technologii na recyklaci smetků ze silnic na Liberecku v posledních dvou letech testovali. „Jen v rámci té provozní zkoušky jsme Libereckému kraji ušetřili přes 30 milionů korun tím, že jsme smetky po zimě neodvezli jako odpad,“ popsal Správka. „A naši společnost vyšlo testování na dva miliony korun, ale tři a půl milionu jsme ušetřili na nákupu materiálu,“ dodal.

Chtějí využít i zbytek

Využití recyklace u smeteného posypu ze silnic urychlila novela zákona o odpadech. Technologii silničářů z Libereckého kraje posvětilo i ministerstvo životního prostředí. „Ministerstvo samo o sobě má odbor cirkulární ekonomiky a náš přístup vítali právě proto, že cílem novely o odpadech bylo směřovat k větší recyklaci a čištění,“ zjistil Správka.

Silnice LK nyní podle něj nyní navíc usilují o certifikaci, aby mohli využít i druhou frakci vyčištěné drti, tedy zeminu, která po recyklaci zůstane. „Rádi bychom tuto část certifikovali jako stavební zeminu, která by se mohla použít jako zásypová zemina, a v dalších letech také jako zemina pro kladení plynofikací nebo kanalizací,“ nastínil Petr Správka.

Podle něj není vyloučené, že po nadcházející zimě budou Silnice LK recyklovat mnohem více smetků ze silnic. „Vloni byla průměrná zima, proto jsme smetli jen 6,5 tisíce tun materiálu. Před třemi lety to ale bylo přes 18 tisíc tun,“ upozornil šéf silničářů na severu Čech.

„Kameniva ubývá a to, že to recyklujeme a vracíme zpátky na silnice, považuji za skvělý a unikátní projekt. Myslím si, že časem doceníme, jak jsme byli progresivní a jak jsme tomu šli naproti,“ pochválil novou technologii Jan Sviták (Starostové pro LK), náměstek libereckého hejtmana.

Foto: Radek Petrášek, ČTK

V Česku se recyklace smetků ze silnic teprve rozbíhá. Podle silničářů umožňuje ekonomicky velmi zajímavé úspory.

Související témata:

Výběr článků

Načítám