Článek
„V Liberci podle našich měření z let 2021-22 třicet tři procent řidičů pravidelně nedodržovalo povolenou rychlost. Existovala i extrémní místa, jako je Hejnická ulice a Dubice. Proto jsme se v roce 2021 rozhodli instalovat represivní radar na Dubici, ale i informativní radary, kdy jeden z prvních byl na Hejnické ulici,“ popsal primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) s tím, že se radary velmi osvědčily.
Díky nasazení všech informativních radarů se počet řidičů překračujících povolenou rychlost snížil na polovinu a dnes jich nesundá nohu z plynu při průjezdu Libercem jen zhruba 16 %.
„V případě represivního radaru v ulici Dubice došlo ke snížení rychlosti dokonce z původních 75 % na pouhé jedno procento,“ podotkl primátor a dodal, že smyslem radarů není řidiče pronásledovat a pokutovat, ale zpomalit je. Z projíždějících 150 tisíc aut v této ulici překročí rychlost nyní 1500 z nich.
Ostré měření bude již brzy v Krásné Studánce
V minulém roce instalovalo město informativní radary celkem ve třinácti ulicích. Nejstarší z nich je v Hejnické v Krásné Studánce a v nejbližších týdnech bude vyměněn za represivní. I zde dříve překračovalo rychlost cca 95 % procent řidičů a poté, co se zde objevil radar, jejich množství kleslo na 12,5 procenta.
„Už před časem jsme se na žádost místní komise rozhodli i tady osadit represivní radar, protože informativní dostatečně nezabral,“ poznamenal Zámečník.
V rámci půlroční měřicí akce v Liberci se ukázalo, že na některých místech informativní radar funguje perfektně a řidiči zpomalili, například v ulicích Švermova, Plátenická, Zahradní, Puškinova nebo Česká a Horská. O něco vyšší počty řidičů překračujících rychlost i přes přítomnost radaru měření zjistilo například v Dobiášově ulici nebo ve Švermově ve směru z centra do Ostašova.
„Nejhorší úseky, kde ani informativní radar nezabírá, jsou ulice Švermova, Žitavská, Hrádecká v Machníně a ulice Volgogradská. V té je to extrémní, ovšem tam platí třicítka,“ vyjmenoval primátor.
Instalace ostrého radaru v Dubici si mezi řidiči vysloužila kritiku, protože měří příliš přísně. Město tam jen za prvních pět měsíců provozu vybralo skoro 15 milionů korun, které později použilo na nákup nových autobusů pro městskou hromadnou dopravu.
Kritici tvrdí, že se kvůli radaru přesunula doprava z Dubice do sousední Ještědské ulice, a zvýšil se tam proto počet nehod. Podle primátora to není pravda. Průměrně podle něj v Ještědské ulici projede denně 3900 aut, před pěti lety to bylo 5400 a před deseti lety asi 5900 aut, což dokazuje, že počet aut v Ještědské klesá. V ulici Dubice počet projíždějících vůbec neklesl, naopak mírně stoupá.