Článek
Tunel Dolní Radechová se buduje takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou, při níž se používají trhaviny. Částečně je ražený, uprostřed bude hloubený. „Má délku 363 metrů, z toho ražená část je dlouhá 301 metr. Stavba 6,5 km dlouhého obchvatu pokračuje podle harmonogramu, tunel by měl být proražen zhruba v dubnu příštího roku,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl a ujistil, že peníze na tuto stavbu jsou zajištěny.
„Stavba je krytá jak v letošním roce, tak v následujících rozpočtech roku 2026 a dále,“ sdělil Mátl. Celkem obchvat vyjde na 3,18 miliardy korun bez DPH. Staví ho sdružení firem v čele se společností Eurovia CZ ze skupiny Vinci. Členy sdružení jsou i firmy Stavby mostů, Marti a Eurovia SK.
Obchvat o délce 6,5 kilometru po západním a severním okraji města odvede z Náchoda tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Polsko a na Broumovsko. Stavbaři, kteří pracují na celé trase, jej začali budovat letos v březnu. Jak poznamenal ředitel Radek Mátl, jde o jednu z aktuálně nejsložitějších staveb na silnicích první třídy. Mimo jiné reliéfem krajiny, kdy trasa vede z údolí do údolí, ale i geologií.
„Aktuálně se dělají zemní práce a zakládají mosty. Součástí obchvatu na silnici první třídy I/33 bude 17 mostů a ještě hloubený tunel Kramolna dlouhý 100 metrů. Obchvat města, kterým denně projede 24 000 osobáků a 6 000 kamionů, bude hotový do jara 2028,“ uvedli zástupci Ředitelství silnic a dálnic na Facebooku.
Pracovní úsilí je proto na stavbě obchvatu mimořádné, denně se tu prostřídá na dvě stě pracovníků, a to jak ve dne tak za setmění. Nasazeno je přitom víc než sto kusů techniky. Součástí obchvatu budou kromě tunelů, mostů a estakád také dvě mimoúrovňové křižovatky a 2,3 kilometru protihlukových stěn.
Podle starosty Náchoda Jana Birke (SOCDEM) bylo zahájení ražby tunelu silným momentem. „Stavba takového tunelu se neděje každý den, rok ani dekádu. Obchvat tak dostává další rozměr a je vidět, že postup prací se nezadržitelně blíží k cíli. Z průběhu stavby je zřejmé, že obchvat už nic nezastaví. Opakovaně jsem byl ujištěn, že finanční prostředky na jeho dokončení jsou zajištěny, a to je skvělá zpráva nejen pro Náchod, ale i pro celý region,“ poznamenal Jan Birke.
Po loňském otevření obchvatu Jaroměře a po otevření dálnice D11 k Jaroměři v roce 2021 řidiči absolvují celou 40 kilometrů dlouhou trasu mezi Hradcem Králové a Náchodem mimo vesnice. Poslední dopravní komplikací na cestě do Polska je právě průjezd Náchodem.

Dřevěná soška svaté Barbory z tunelu v Dolní Radechové.