Hlavní obsah

Začala ražba tunelu u Náchoda

Náchod

Svatá Barbora od čtvrtka chrání všechny stavbaře, kteří začali razit tunel Dolní Radechová na obchvatu města Náchod. Dřevěnou sošku světice, ochránkyni horníků i stavitelů tunelů, požehnal správce náchodské farnosti, děkan Zdeněk Kubeš. Poté byla umístěna do prosklené skříňky při vjezdu do tunelu. Na místě zůstane i po dokončení tunelu a jeho otevření provozu.

Foto: Vinci Construction CS

Tunel Dolní Radechová bude jedním ze dvou tunelů na obchvatu Náchoda.

Článek

Tunel Dolní Radechová se buduje takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou, při níž se používají trhaviny. Částečně je ražený, uprostřed bude hloubený. „Má délku 363 metrů, z toho ražená část je dlouhá 301 metr. Stavba 6,5 km dlouhého obchvatu pokračuje podle harmonogramu, tunel by měl být proražen zhruba v dubnu příštího roku,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl a ujistil, že peníze na tuto stavbu jsou zajištěny.

„Stavba je krytá jak v letošním roce, tak v následujících rozpočtech roku 2026 a dále,“ sdělil Mátl. Celkem obchvat vyjde na 3,18 miliardy korun bez DPH. Staví ho sdružení firem v čele se společností Eurovia CZ ze skupiny Vinci. Členy sdružení jsou i firmy Stavby mostů, Marti a Eurovia SK.

Obchvat o délce 6,5 kilometru po západním a severním okraji města odvede z Náchoda tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Polsko a na Broumovsko. Stavbaři, kteří pracují na celé trase, jej začali budovat letos v březnu. Jak poznamenal ředitel Radek Mátl, jde o jednu z aktuálně nejsložitějších staveb na silnicích první třídy. Mimo jiné reliéfem krajiny, kdy trasa vede z údolí do údolí, ale i geologií.

„Aktuálně se dělají zemní práce a zakládají mosty. Součástí obchvatu na silnici první třídy I/33 bude 17 mostů a ještě hloubený tunel Kramolna dlouhý 100 metrů. Obchvat města, kterým denně projede 24 000 osobáků a 6 000 kamionů, bude hotový do jara 2028,“ uvedli zástupci Ředitelství silnic a dálnic na Facebooku.

Pracovní úsilí je proto na stavbě obchvatu mimořádné, denně se tu prostřídá na dvě stě pracovníků, a to jak ve dne tak za setmění. Nasazeno je přitom víc než sto kusů techniky. Součástí obchvatu budou kromě tunelů, mostů a estakád také dvě mimoúrovňové křižovatky a 2,3 kilometru protihlukových stěn.

Podle starosty Náchoda Jana Birke (SOCDEM) bylo zahájení ražby tunelu silným momentem. „Stavba takového tunelu se neděje každý den, rok ani dekádu. Obchvat tak dostává další rozměr a je vidět, že postup prací se nezadržitelně blíží k cíli. Z průběhu stavby je zřejmé, že obchvat už nic nezastaví. Opakovaně jsem byl ujištěn, že finanční prostředky na jeho dokončení jsou zajištěny, a to je skvělá zpráva nejen pro Náchod, ale i pro celý region,“ poznamenal Jan Birke.

Po loňském otevření obchvatu Jaroměře a po otevření dálnice D11 k Jaroměři v roce 2021 řidiči absolvují celou 40 kilometrů dlouhou trasu mezi Hradcem Králové a Náchodem mimo vesnice. Poslední dopravní komplikací na cestě do Polska je právě průjezd Náchodem.

Foto: Vinci Construction CS

Dřevěná soška svaté Barbory z tunelu v Dolní Radechové.

Výběr článků

Načítám