Hlavní obsah

Obchvat Nové Paky zrychlil cestu do Krkonoš

2:47
2:47

Poslechněte si tento článek

Nová Paka

Téměř 20 tisíc automobilů, včetně těžké kamionové dopravy, projelo denně centrem Nové Paky na Jičínsku. A to nejen ve dne, ale i v noci. Od pondělí si občané tohoto devítitisícového města oddychnou. Po téměř třech letech výstavby byl zprovozněn obchvat. Cesta z Prahy do Krkonoš se tím výrazně časově zkrátí a život ve městě bude bezpečnější.

V pondělí se rozjela první auta po obchvatu Nové Paky na JičínskuVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

„Stavba byla pro všechny náročná. Každodenní nájezdy techniky na stavbu, převozy zeminy, kameniva i asfaltu. Ale bylo to nutné. Sám bydlím u kruhového objezdu na hlavním tahu a musel jsem kvůli klidu přestěhovat ložnici do zadního traktu domu,“ prozradil starosta Nové Paky Pavel Bouchner (bezp.).

O složitosti stavby hovořil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Například zemina používaná ze stavby se musela zlepšovat pomocí vápnění.

„Nutné byly rozsáhlé zářezy i s pomocí řízených odstřelů hornin. Obchvat je jednou z největších silničních staveb v okolí za několik desetiletí. Je důležitou spojnici pro cestu do Krkonoš i strategickou spojnicí mezi závody automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi a Vrchlabí,“ připomněl Mátl. Složitým podmínkám odpovídá i cena, která se vyšplhala na 1,6 miliardy korun bez DPH.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Práce na stavbě obchvatu trvaly tři roky.

Postaveno bylo 16 mostů

Obchvat začíná ve směru od Jičína před Kumburským Újezdem, pokračuje mezi Novou Pakou a jejími částmi Heřmanice a Štikov. Zpět na silnici I/16 se napojuje ve Vidochově. Na trase je celkem 16 mostů. Nejvýznamnější je 438 metrů dlouhá estakáda nad štikovskou roklí, postaven byl i ocelový most přes železniční trať Nová Paka - Ostroměř.

Práce v okolí obchvatu však ještě nekončí. Zbývá například dokončit terénní úpravy v okolí nové silnice nebo hlavní sjezd do centra Nové Paky. Dojde také ke změně ve značení komunikací. Zatímco silnice I/16 vedoucí stále ještě přes město se stane silnicí třetí třídy, což mimo jiné umožní zakázat tu průjezd těžké tranzitní dopravy, obchvat bude zařazen mezi silnice první třídy jako I/16.

Foto: Ludmila Źlábková, Novinky

Jedna z křižovatek, ze které se dá sjet z obchvatu do Nové Paky.

Ředitel Mátl také prozradil, že už nyní připravuje ŘSD i navazující, osmikilometrový obchvat obce Horka u Staré Paky, kde letos skončil geotechnický průzkum. Stavba by měla začít v roce 2030, odhad ceny je miliarda korun bez započtení daně.

„Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje 276,6 kilometrů nových staveb. Jedná se o 200,8 kilometrů dálnic a 75,8 silnic I. třídy, dalších 101 kilometrů komunikací se nachází ve výběrovém řízení,“ připomněl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

V Královéhradeckém kraji se například buduje také důležitý obchvat Náchoda, který by měl být dokončen do jara 2028. Pokračuje také práce na dálnici D11 z Trutnova k hranicím s Polskem a dálnici D35.

Výběr článků

Načítám