Článek
„Stavba byla pro všechny náročná. Každodenní nájezdy techniky na stavbu, převozy zeminy, kameniva i asfaltu. Ale bylo to nutné. Sám bydlím u kruhového objezdu na hlavním tahu a musel jsem kvůli klidu přestěhovat ložnici do zadního traktu domu,“ prozradil starosta Nové Paky Pavel Bouchner (bezp.).
O složitosti stavby hovořil i generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Například zemina používaná ze stavby se musela zlepšovat pomocí vápnění.
„Nutné byly rozsáhlé zářezy i s pomocí řízených odstřelů hornin. Obchvat je jednou z největších silničních staveb v okolí za několik desetiletí. Je důležitou spojnici pro cestu do Krkonoš i strategickou spojnicí mezi závody automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi a Vrchlabí,“ připomněl Mátl. Složitým podmínkám odpovídá i cena, která se vyšplhala na 1,6 miliardy korun bez DPH.

Práce na stavbě obchvatu trvaly tři roky.
Postaveno bylo 16 mostů
Obchvat začíná ve směru od Jičína před Kumburským Újezdem, pokračuje mezi Novou Pakou a jejími částmi Heřmanice a Štikov. Zpět na silnici I/16 se napojuje ve Vidochově. Na trase je celkem 16 mostů. Nejvýznamnější je 438 metrů dlouhá estakáda nad štikovskou roklí, postaven byl i ocelový most přes železniční trať Nová Paka - Ostroměř.
Práce v okolí obchvatu však ještě nekončí. Zbývá například dokončit terénní úpravy v okolí nové silnice nebo hlavní sjezd do centra Nové Paky. Dojde také ke změně ve značení komunikací. Zatímco silnice I/16 vedoucí stále ještě přes město se stane silnicí třetí třídy, což mimo jiné umožní zakázat tu průjezd těžké tranzitní dopravy, obchvat bude zařazen mezi silnice první třídy jako I/16.

Jedna z křižovatek, ze které se dá sjet z obchvatu do Nové Paky.
Ředitel Mátl také prozradil, že už nyní připravuje ŘSD i navazující, osmikilometrový obchvat obce Horka u Staré Paky, kde letos skončil geotechnický průzkum. Stavba by měla začít v roce 2030, odhad ceny je miliarda korun bez započtení daně.
„Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje 276,6 kilometrů nových staveb. Jedná se o 200,8 kilometrů dálnic a 75,8 silnic I. třídy, dalších 101 kilometrů komunikací se nachází ve výběrovém řízení,“ připomněl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
V Královéhradeckém kraji se například buduje také důležitý obchvat Náchoda, který by měl být dokončen do jara 2028. Pokračuje také práce na dálnici D11 z Trutnova k hranicím s Polskem a dálnici D35.