Článek
Zajímavostí je, že Mikulášov ležící poblíž Humpolce je nejvýše položenou dálniční odpočívkou v celém Česku. Stavbaři tam pracovali od loňského září, plný provoz začal po měsících omezení v půlce listopadu.
Původní odpočívka z osmdesátých let už si zasloužila úpravy. „Byla rozšířena o přibližně jeden hektar, díky čemuž jsme navýšili kapacitu stání ve směru na Brno u nákladních vozidel a kamionů z 15 na 20 míst, u osobních aut z 62 na 69 míst, a navíc jsme přidali 4 stání pro autobusy a 4 pro karavany,“ bilancuje regionální mluvčí ŘSD Jiří Veselý.
V opačném směru na Prahu rozšířilo ŘSD pouze stání pro nákladní auta a kamiony, a to z 8 na 28 míst. „K tomu i na této straně přibyla 4 stání pro autobusy a 4 pro karavany,“ dodává mluvčí.
Nový je také mobiliář včetně zastřešeného posezení. A také už se mají kde zabavit děti, hřiště pro ně vzniklo ve směru na Brno.
„Obě strany jsou nově vybaveny veřejným LED osvětlením, systémem pro sledování obsazenosti a telematickým systémem pro rozřazení nákladních vozidel do jednotlivých řad,“ popisuje Jiří Veselý.

ŘSD od loňského září pracovalo na rozšíření odpočívky Mikulášov na D1 v obou směrech.
Na bezpečnost dohlíží kamerový systém, protilehlé odpočívky od dálnice nově odděluje gabionová stěna. Zakázku za zhruba 200 milionů korun získalo sdružení firem Colas a OHLA ŽS.
ŘSD v celém Česku provozuje celkem 144 dálničních odpočívek, na kterých je k dispozici více než 9 000 parkovacích míst, z toho více než třetina je určená kamionům.
Letos přibude na dálničních odpočívkách podle údajů ŘSD celkem 288 parkovacích míst pro nákladní dopravu, většina z nich v Rozvadově. „Na rok 2026 je naplánováno navýšení kapacity o dalších 290 míst pro nákladní dopravu,“ oznámil mluvčí.
Alespoň částečně by to mělo pomoci pokrýt potřeby řidičů, kteří si kvůli nedostatku místa často dělají povinné přestávky na nevhodných místech a ohrožují tím ostatní.
Už při zahájení prací na odpočívce Mikulášov mluvčí ŘSD Jan Rýdl zmiňoval, že i kdyby státní organizace zpětinásobila odstavné plochy mezi Prahou a Brnem, nebude to při současném vytížení D1 stačit. Pokrýt potřeby řidičů ale mohou i privátní truck centra.
Budoucí plány ŘSD se týkají také další odpočívky na vysočinském úseku D1. Na modernizaci se připravuje Pávov (111. km), tam se ale řidiči dočkají nejspíš až v roce 2028.

