Hlavní obsah

Vyfotit hrozen a dát ho na Facebook už nestačí. Vinaři se učí, jak na sociální sítě

3:45
3:45

Poslechněte si tento článek

Valtice

Vinaři na jihu Moravy pochopili, že vyrobit dobré víno nestačí. Důležité je, aby o tom věděl zákazník. Národní vinařské centrum ve Valticích jim proto nabídlo pomoc, vzdělávací kurzy a semináře se zaměřením na marketing.

Foto: Dalibor Glück, ČTK

Vyfotit hezky hrozen už nestačí, vinaři se učí, jak pracovat se sociálními sítěmi.

Článek

„Marketing je palčivá věc. Kdo dnes není na sociálních sítích, jako by nebyl. Ale časy, kdy stačilo hezky vyfotit hrozen nebo Pálavu, jsou definitivně pryč, to už nestačí,“ říká Dagmar Fialová, ředitelka marketingu Národního vinařského centra a bývalá markeťačka známého vinařství Sonberk v Popicích na Břeclavsku.

Někteří vinaři mají stále tendence sebepropagaci podceňovat. Dobrý marketing může ale podle odborníků nastavit vyšší cenu, než jakou by si vinař mohl v prostředí malé vesnice dovolit. „Vinařství je náročná práce, člověk stráví spoustu času ve vinohradu a ve sklepě a pak už přirozeně někdy nemá energii na marketing a prezentaci,“ říká marketingová specialistka Martina Fojtů z brněnské agentury AETNA, která vedla seminář 10 tipů, jak vylepšit marketing vašeho vinařství teď hned.

Přitom ale právě dobrý marketing mnohdy rozhoduje o tom, jestli se víno prodá a daný vinař bude moct pokračovat a rozvíjet svoji firmu. „Na kurzech řešíme proto i to, jak pracovat s omezenými časovými kapacitami, zda a v jakém případě si pomoct nějakou externí silou nebo třeba to, jak zadat podklady správně agentuře a grafikovi,“ dodala Fojtů. Navazující seminář Online marketing pro vinaře v praxi vedla Linda Dufková.

Foto: Národní vinařské centrum

Seminář Online marketing pro vinaře v praxi vedla Linda Dufková.

Národní vinařské centrum, které pořádá spolu se Svazem vinařů soutěž Vinařství roku, si všimlo toho, že vinaři si často s propagací nevědí rady. „Součástí komisí, které přihlášené vinaře do soutěže Vinařství roku hodnotí, jsou i odborníci, kteří posuzují marketing každého vinařství. Když jsme viděli, jak se s tím někteří trápí, napadlo nás nabídnout jim pomoc,“ řekla Fialová.

Naučit se vyprávět svůj příběh

Vinaři se na kurzech a seminářích učí pojmenovat svoji jedinečnost, dozvědí se třeba i to, jak zatraktivnit již zaběhlé etikety, učí se, jak pracovat se sociálními sítěmi nebo jak si v tom všem ulehčit život s využitím moderních AI nástrojů. „Kurzy jsou odpovědí Národního vinařského centra na poptávku samotných vinařů se v marketingu víc dovzdělat. Drtivá většina z nich vinařství převzala po předcích, umí tvořit vína, ale v podnikatelských a marketingových schopnostech jsou většinou hodně za tím. Přitom dovednost odvyprávět svůj příběh a odprezentovat to, v čem jsou jedineční, jsou pro podnikatelský úspěch esenciální,“ říká Martina Fojtů.

Foto: Národní vinařské centrum

Marketingová specialistka Martina Fojtů z brněnské agentury AETNA vedla seminář 10 tipů, jak vylepšit marketing vašeho vinařství teď hned.

Seminářů se účastní vinaři, kteří si na sociálních sítích vedou dobře a chtějí se seznámit s novými trendy, ale i ti, kteří potřebují poradit. „Ráda se vzdělávám. Semináře mi otevřely oči v některých věcech a daly hodně inspirace. Jsem za to vděčná,“ říká například Petra Dvořanová, která má v rodinném vinařství Rochůz na starost právě marketing.

Potíž je v tom, že vinaření je podle ní stále konzervativní oblastí. „Je proto dobré získat nápady, jak to trochu oživit. Začala jsem třeba víc natáčet videa ze života našeho vinařství, protože, a to jsem se zrovna na semináři dozvěděla, ta prý vládnou světu,“ směje se Dvořanová. Na sociálních sítích jim pomalu začínají přibývat sledující. „Jen my potřebujeme sledující, co budou nakupovat, a to se zatím až tak neprojevilo. Ale chce to čas. Jsme mladé vinařství a do marketingu nedáváme moc peněz, tak jsem ráda za každého nového fanouška.“

„Jsme začínající vinařství, na trhu jsme druhým rokem. Zajímáme se proto o všechno, co by nám mohlo pomoct, v tomto případě, jak se zlepšit a zdokonalit v sebeprezentaci,“ zdůvodnila účast na kurzu Andrea Viktorínová z vinařství Myšince a Vrance z Dolních Bojanovic na Hodonínsku. Zákazníkům se představují jak na webu, tak i na Instagramu.

Národní vinařské centrum se na vzdělávání vinařů zaměřuje skoro dvacet let. Většina kurzů je částečně dotovaných Vinařským fondem. „V kurzech zaměřených na marketing budeme určitě dál pokračovat,“ dodala Dagmar Fialová.

Související témata:

Výběr článků

Načítám