Článek
Na opravu starých hradeb jsou potřeba speciální cihly. Dělníci jimi doplňují ty chybějící z původní brány. Kousek po kousku dolepují a spárují. Cihlu po cihle pod dohledem památkářů. Rekonstrukce pět metrů vysokého a asi pětatřicet metrů dlouhého opevnění by měla být hotová v říjnu.
Město má před sebou nejkomplikovanější část rekonstrukce, ze strany od frekventované silnice. Při vjezdu a výjezdu z města, jak směrem od Hodonína, tak směrem od Veselí nad Moravou, kvůli tomu bude částečně omezená doprava.

Cihlové opevnění se začalo rozpadat. Na vině jsou počasí a okolní doprava.
Pozůstatek městského opevnění ze 16. století vydržel jen z jedné strany při výjezdu z města na Veselí nad Moravou a z druhé ve směru na Hodonín. „Zůstaly jen výjezdové bašty, což je takový cihlový půlkruh,“ říká Petr Helísek z odboru investic a správy majetku na radnici ve Strážnici.
Cihlové opevnění se v průběhu let začalo rozpadat, zdi z cihel se začaly sypat. Degeneraci způsobily počasí a okolní doprava. „Mrazy, deště, soli… cihly se rozpadají,“ komentuje stav bran Helísek.

Rekonstrukce opevnění by měla být hotová v říjnu.
Vstupní brány čekaly na rekonstrukci poměrně dlouho. „Opravovalo se, jak se dalo. Kus se omítl, zabetonoval, vyspravil. Proto jsme začali s opravami kompletně. Minulý rok jsme opravili vnitřní strany. Vnější opevnění, to z města se dělá teď,“ dodal Helísek.
Rekonstrukce památkově chráněných bran vyjde na bezmála 4 miliony korun, město dostalo dotaci ve výši 400 tisíc korun.