Hlavní obsah

Vlakem na ruzyňské letiště za pět let? Stavba podzemního nádraží za 6,5 miliardy dostala zelenou

1:44
1:44

Poslechněte si tento článek

Záměr výstavby nového podzemního vlakového nádraží na Letišti Václava Havla, které je součástí projektu železničního spojení Praha – Letiště – Kladno, v pondělí získal pravomocné povolení. Informovala o tom Správa železnic (SŽ). Dokončení první podzemní stanice na české železnici se plánuje v roce 2030. Celkové náklady dosahují kolem 6,5 miliardy korun.

Foto: SŽ

Vizualizace nástupiště na chystaném nádraží pod Letištěm Václava Havla v Praze.

Článek

Udělení tzv. pravomocného povolení záměru od Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ) představuje klíčový moment k samotnému zahájení výstavby v roce 2027.

„Práce potrvají tři roky, provede je koncesionář vybraný v soutěžním dialogu pro projekt PPP, který zajistí také stavbu navazujících úseků z letiště k nádraží v Ruzyni a dále do Veleslavína,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Výše zmíněná trať, na níž budou vlaky jezdit rychlostí až 145 km/h, má Pražanům i Středočechům usnadnit spojení s letištěm.

Foto: SŽ

Připravovaná železniční stanice Letšitě Václava Havla při pohledu zvenčí.

Podzemní nádraží na pražském letišti budou tvořit dvě koleje, mezi nimiž má být oboustranné nástupiště.

„Cestující se z něj dostanou pohodlně do obou letištních terminálů. Celý projekt koordinuje Správa železnic se záměry Letiště Praha, se kterým už také podepsala dohodu o spolupráci,“ dodala mluvčí.

Cílem SŽ je, aby nové nádraží plně odpovídalo standardům moderního letištního provozu. Stavba je z architektonického hlediska navržena s důrazem na jednoduchý design s nadčasovými prvky.

DESÚ, který dal projektu zelenou, funguje od 1. července 2023. V té době začal platit nový stavební zákon. Úkolem instituce je zefektivnit realizaci klíčové infrastruktury v Česku.

Výběr článků

Načítám