Článek
„Foodora přišla v září na dopravní komisi rady městské části prezentovat svůj nápad s využíváním autonomních vozítek pro rozvoz jídla. Na dopravní komisi převládla shoda, že pokud budou dodržena stanovená pravidla, problém s využitím vozítek není,“ uvedl Novinkám radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09).
Komise stanovila jako podmínku, aby se vozítka pohybovala pouze na dostatečně širokých chodnících. Vozítka tedy nesmí tam, kde je chodník užší než 1,7 metru, aby nedocházelo ke kolizi s chodci, a používají tak jen předem určené chodníky a přechody.
Legislativně jsou totiž vozítka vedena jako „chodci“ a jejich přítomnost na chodníku je tak legální. Roboti pracují na takzvané čtvrté úrovni autonomie, což znamená, že se pohybují samostatně, ale pod neustálým dohledem pracovníka, který může v případě potřeby okamžitě zasáhnout.
Policie už pohyb vozítka zaznamenala. „Podle sdělení místně příslušných strážníků viděli robotické doručování Foodora v Karlíně předevčírem, a to s doprovodem osoby, zřejmě při testování. Ze včerejšího dne nemáme žádné poznatky,“ řekla k prvním zkušenostem mluvčí městské policie Irena Seifertová.
Platforma Foodora spustila pilotní rozvoz objednávek pomocí robotů v Praze 8 tento týden. Projekt vznikl ve spolupráci s firmou Starship Technologies, která se zaměřuje na oblast autonomního doručování. Společnost založili Ahti Heinla, hlavní architekt Skype, a Janus Friis, spoluzakladatel Skype. Heinla je zároveň generálním ředitelem Starship.
Po nasazení ve Švédsku se tak robotické doručování Foodory poprvé představuje i ve střední Evropě. „Jsme první v Česku, kdo do doručování zapojuje autonomní roboty,“ uvedl v tiskovém prohlášení Adam Kolesa, šéf české Foodory. „Spolupráce se Starship Technologies nám umožní nabídnout zákazníkům alternativní způsob doručení, který je šetrnější k životnímu prostředí,“ doplňuje.
Vozítka jsou plně elektrická a podle tvrzení společnosti Starship Technologies spotřebuje každé doručení stejné množství energie, kolik je potřeba k uvaření jedné konvice vody. Roboti se pohybují po chodnících rychlostí chůze a silnice přecházejí jen tehdy, když potřebují, a to výhradně přes přechody pro chodce.
Vozítka využívají kombinaci senzorů, kamer, umělé inteligence a strojového učení, díky kterým se dokážou bezpečně pohybovat a vyhýbat se překážkám. Počítačové vidění jim navíc umožňuje mapovat okolí s přesností na centimetry. Fungovat dokážou prakticky nepřetržitě a zvládají provoz i v náročných podmínkách – bez potíží doručí v dešti, sněhu i během letních veder.
„Technologie Starship je prověřená lety fungování. Naši roboti každý den bezpečně překročí přes 125 tisíc přechodů pro chodce a po celém světě už doručili více než devět milionů objednávek,“ tvrdí Heinla.
„Pokud robot narazí na nečekanou překážku, například na staveniště, nebo se ocitne v situaci, kterou nedokáže sám vyhodnotit, pracovník se může připojit a pomoci robotovi situaci bezpečně zvládnout. V praxi tak kombinujeme výhody umělé inteligence s lidským dohledem, což zajišťuje maximální bezpečnost i spolehlivost,“ vysvětluje Heinla.
Pro testovací provoz jsou na „osmičce“ nasazeni tři roboti, kteří doručují objednávky z karlínské provozovny McDonald’s v okruhu odpovídajícím dvěma kilometrům. „Testování rozvážky jídel pomocí robota ve spolupráci s Foodora je dalším krokem směrem k moderním a udržitelným řešením,“ řekl Martin Troup, ředitel marketingu McDonald's pro Česko, Slovensko a Ukrajinu.
Podle radního Slabihoudka jde o inovativní řešení, které může zlepšit kvalitu života obyvatel a zároveň podpořit udržitelnou dopravu ve městě. „Pilotní provoz ukáže, jak mohou moderní technologie posunout městskou logistiku kupředu, aniž by zbytečně zatěžovaly dopravu či životní prostředí,“ dodal radní Prahy 8.
Je to přitom poprvé, co roboti Foodory doručují nejen potraviny, ale i teplé jídlo. Pokud se pilotní provoz osvědčí, plánuje se jeho rozšíření do dalších českých měst.




