Článek
Náhradní autobusy X11, které nahradily tramvaje v úseku mezi zastávkami Nákladové nádraží Žižkov a Želivského, nabírají ve špičkách i desítky minut zpoždění.
Místy se pohybují krokem, často i stojí. Kolony se přelévají také do Malešické ulice a situace komplikuje dopravu v celém okolí.
„Je to nepříjemná věc a netýká se to jen samotné Želivského, ale i přilehlých ulic. Zpoždění nabírají i autobusy 133 a 146,“ popsal pro Novinky místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Strana zelených).
Podle něj výluka není větší, než bylo nutné. „Dělá se to po etapách, po polovinách, ale bez uzavření části vozovky i tramvajového tělesa by to nešlo. Lepší způsob prostě nebyl,“ dodal Rut.

Náhradní autobusy společně s auty často stojí v kolonách, nejhorší je situace ve špičkách pracovních dnů.
Podle místostarosty si lidé nejvíce stěžují právě na zpožděné náhradní autobusy. „Někteří říkají, že ten samý úsek ujdou pěšky rychleji. V dopravních špičkách to opravdu tak je. Kdo může, ať jde pěšky, nebo využije tramvaj přes Olšanské náměstí,“ řekl Rut.
Městská část situaci průběžně sleduje s magistrátem. „Zkoušíme hledat korekce, zlepšení, ale upřímně, moc možností není,“ dodal.
Obyvatelé mezitím kritizují nejen časté uzavírky, ale i dlouhodobý dopad staveb. „Za posledních pět let je to už několikátá velká uzavírka. Opravovat se musí, ale koordinace a tempo jsou žalostné,“ řekl Novinkám místní obyvatel Jakub.
Sdružená oprava trati a vodovodu
Uzavírka je výsledkem společné rekonstrukce tramvajové trati a Káranského vodovodu, který prochází pod křižovatkou s Vinohradskou ulicí. Právě tento souběh prací podle města vysvětlil rozsah uzavírky.
„Trvali jsme na tom, aby Dopravní podnik a Pražská vodohospodářská společnost akce spojily. Díky tomu bude trať hotová už pro příští rok,“ řekl Rut.
Koordinace má zároveň usnadnit navazující projekty. „V roce 2026 se bude napojovat nová tramvajová trať přes Nákladové nádraží Žižkov na Habrovou. Tehdy už ale bude tato část opravená a tramvaje budou moci jezdit od Olšanské alespoň doprava ke stanici Želivského,“ dodal.

V ulici se modernizují koleje i vodovod vedoucí skrze kolejové rozvětvení u stanice Želivského.
„V příštím roce se na zhruba deset měsíců navíc uzavře stanice metra A Flora, zároveň budeme ve Vinohradské napojovat novou trať do Počernické,“ přidal informace vedoucí komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík.
Zdůraznil ale, že zásadní byl havarijní stav opravované trati. „Trať mezi křižovatkami Vinohradská a Olšanská byla v havarijním stavu, zejména v oblasti Nákladového nádraží Žižkov. Byla na hranici životnosti a opravu jsme museli provést ještě letos,“ dodal.
Nyní se však provádí pouze modernizace samotné trati, zastávkové ostrůvky se podle Šabíka dokončí později – v rámci koordinované opravy celé ulice, kterou povede Technická správa komunikací v následujících letech. Zatím se tedy do ulice vrátí panelový ostrůvek Želivského a zastávka Mezi hřbitovy zůstane v provozu jen ve směru k Floře.

Trasu od Nákladového nádraží Žižkov k metru A lze absolvovat také linkami 5, 9 a 15 do zastávky Olšanské náměstí a následně přestoupit na 7 nebo 26 ve směru na Floru.
Podle Dopravního podniku se tramvaje do ulice Jana Želivského vrátí v polovině prosince. Do té doby musí lidé využít náhradní dopravu X11 nebo cestu tramvají přes Olšanské náměstí. Počet tramvajových linek je v tomto směru od Ohrady posílen, stejně jako z Olšanského náměstí na Floru a cesta se tady dá zvládnout do deseti minut.

