Článek
„S ohledem na respektování soukromí a zcela jistě dalších závazků osoby, která je majitelem psa, nebudeme výši škody zveřejňovat. Nicméně nejedná se o miliony korun,“ sdělil Novinkám vedoucí komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.
Událost, která začala ve stanici Petřiny, odkud fena utekla a vběhla do tunelů, vyvolala pod články o případu tisíce otázek čtenářů. „Největší podíl škody činí zavedení a provozování náhradní autobusové dopravy,“ odpověděl Šabík na jeden z opakujících se dotazů, které opatření stálo nejvíc.
Příběh feny, která rychle získala přezdívku „Metrouš“, vyvolal mezi Pražany rozporuplné reakce. Někteří událost chápali a ptali se, zda mohou majitelce psa přispět, nebo dokonce založit sbírku na její podporu, další kritizovali zastavení provozu na pět hodin mezi stanicemi Nemocnice Motol a Náměstí Míru.
„Vznikla nám škoda i tím, že kvůli nutnosti přerušit provoz metra na části linky A jsme museli vyslat a nasadit několik skupin hasičů dopravního podniku, kteří se v koordinaci s pražskými hasiči, městskou policií a Policií ČR podíleli na stopování a odchytu zaběhlého psa,“ popsal Šabík.
Čtenáři Novinek také opakovaně řešili v komentářích, proč dopravní podnik není na takovou událost pojištěný. „Riziko vběhnutí zvířete do metra a zastavení jeho provozu z tohoto důvodu není na pojistném trhu v ČR pojistitelné, respektive není nám známo, že by takový produkt některá z pojišťoven nabízela,“ uvedl vedoucí komunikace.
Možnost uzavřít pojištění mají podle něj naopak majitelé zvířat. „Pokud takové pojištění uzavřeno nemají, je to jejich rozhodnutí, ale případné škody způsobené jejich domácími mazlíčky pak budou muset hradit z vlastních prostředků,“ doplnil s tím, že dopravní podnik neobdržel žádnou žádost o náhradu škody od některého z cestujících kvůli zpoždění: „V této záležitosti se na DPP žádný cestující neobrátil.“
Část čtenářů se také divila, proč se kvůli zvířeti pobíhajícímu v metru musel zastavit provoz na několik hodin, když například v roce 2002 tunely metra utíkala dva dny opice a soupravy jezdily dál.
„Rozdíl je ve změně legislativy. V roce 2017 došlo k novelizaci zákona o dráhách a následně byl pro větší přehlednost vydán metodický pokyn Drážní inspekce ČR, který je pro provozovatele drážní dopravy závazný,“ upozornil Šabík.
Na základě této novelizace je zvíře v kolejišti považováno za překážku a provozovatel drážní dopravy má povinnost učinit taková opatření, aby zabránil srážce drážního vozidla – v tomto případě vlaku metra – s překážkou v kolejišti. Do budoucna mají takovým případům bránit otvírací nástupištní stěny v rámci automatického metra na lince C a budované lince D, které se dlouhodobě testují ve stanici Zličín.
Otázky čtenářů také směřovaly k tragickým událostem v hromadné dopravě. Když sebevrah skočí pod soupravu metra, vymáhá dopravní podnik náhradu škody po příbuzných?
„Největší a nevratnou škodou je ztráta života nebo trvalé zdravotní postižení ekonomicky aktivní osoby, ve většině případů mámy nebo táty od rodiny, a tím i ekonomického příjmu rodiny. Dopravní podnik v takových případech škody vyčísluje, ale při jejich vymáhání vždy velmi citlivě přihlíží ke konkrétní situaci a zohledňuje etický rozměr skutečnosti,“ popsal Šabík bez bližšího upřesnění.
Velkým tématem v metru se stal letos v létě požár eskalátorů ve stanici Staroměstská, která kvůli tomu byla část prázdnin uzavřená. Video tehdy zachytilo mladíky, kteří podle policie způsobili poničení. „Škodu v tomto případě uplatňujeme jako poškozený v trestním řízení. O výši odškodnění ale rozhodnou až orgány činné v trestním řízení,“ dodal vedoucí komunikace.
Dopravní podnik podle něj eviduje několik obdobných případů, kdy škoda vznikla na vozech nebo kvůli přerušení provozu metra. Jednalo se zejména o případy vandalismu, které se podařilo ve spolupráci s policií objasnit a škodu uplatnit.




