Hlavní obsah

Železničnímu mostu v Praze stále hrozí nahrazení

Právo, Petr Janiš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Unikátní nýtovaný Železniční most, který už 120 let spojuje pražský Smíchov s Výtoní, zůstává památkou. Přestože Správa železnic nedosáhla odstranění památkové ochrany, hodlá vypsat architektonickou soutěž na most nový. Hlavní město přitom usiluje o opravu zanedbané památky, ne o její nahrazení.

Foto: Petr Janiš, Právo

Železniční most pochází z let 1900–1901 a je kulturní památkou.

Článek

Správa železnic se podle mluvčí Nely Friebové nevzdala představy, podle níž má být nový most tříkolejný. Nyní po něm vedou koleje dvě. Třetí kolej má sloužit především regionální dopravě. Její vznik si přeje i hlavní město, jenže ne na současném mostě, ale na vedlejší konstrukci. Obě strany se dosud neshodly.

Současnou ocelovou konstrukci, jejíž údržba se po desetiletí zanedbávala, je podle správců železnic fakticky nemožné opravit pro dlouhodobý provoz. „Proto jsme v zadání soutěže stanovili požadavek na řešení celého mostu pomocí nové nosné konstrukce,“ informovala Friebová.

Válečné provizorium na Pardubicku nahradil nový most

Domácí

Správa železnic má přitom k dispozici dřívější expertní posudky, podle nichž lze současnou konstrukci opravit výměnou zkorodovaných prvků. Spor o postup umocňuje časová tíseň, není jasné, jak dlouho ještě může sloužit most, který je pro železniční spojení východu se západem v Praze zcela zásadní.

Hlavní město, které je majitelem lávek pro pěší na mostě, by volilo zcela jiný postup.

„Držme se stanoviska památkářů a ministerstva kultury. Bylo jimi opakovaně potvrzeno, že se musí zachovat kulturněhistorická hodnota stávajícího mostu. Proto pojďme vyhlásit architektonickou soutěž na subtilní jednokolejný most. Zadání bude jednoduché: Maximální respekt k současné historické konstrukci. Zaslouží si rekonstrukci. Nedovedu si představit Prahu bez ikonického Železničního mostu na Výtoni,“ uvedl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě).

Českým dráhám stoupl zisk, od státu inkasovaly miliardy

Ekonomika

Ochránci památek už dříve upozornili, že silueta Železničního mostu, unikátního inženýrského díla z let 1900–1901, je nedílnou součástí říčního panoramatu Prahy a jako taková musí být chráněna. Jenomže i Správa železnic tvrdí, že své chystané kroky řeší s ochránci památek.

„Podmínky zadání konzultujeme s památkáři s cílem zajistit, aby i po výměně stávající konstrukce zůstal celý most pod památkovou ochranou. Architektonickou soutěž chceme vypsat v červenci. Další časový vývoj nyní nebudeme predikovat,“ dodala Friebová.

Reklama

Výběr článků

Načítám