Hlavní obsah

Za státní peníze wellness či párty s ředitelem. NKÚ podal trestní oznámení na CzechTourism

– Praha • Aktualizováno

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) podal trestní oznámení na agenturu CzechTourism kvůli nehospodárnému používání státních peněz a porušení několika zákonů. V pondělí o tom informovala mluvčí NKÚ Olga Málková. Celkem měla agentura porušit rozpočtovou kázeň ve výši téměř 20 miliónů korun. Ministryně pro místní rozvoj (MMR) Karla Šlechtová se závěry kontroly souhlasí.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

NKÚ podává zprávu o provedených kontrolách ve státních institucích každé pondělí ráno, nestává se ale často, aby kvůli závažnosti zjištění zároveň informoval o podání trestního oznámení.

Nyní úřad sdělil, že ještě před ukončením kontroly podal trestní oznámení pro porušení povinnosti při správě cizího majetku a sjednání výhody při zadání veřejné zakázky.

Kontrola NKÚ se týkala hospodaření agentury CzechTourism a Centra pro regionální rozvoj (CRR) v letech 2012 až 2014. Kvůli trestnímu oznámení ale musel NKÚ počkat se zveřejněním zprávy, než mu to orgány činné v trestním řízení umožní. Ve sledovaném období CzechTourismu šéfoval Rostislav Vondruška, někdejší ministr pro místní rozvoj ve Fischerově úřednické vládě.

Kontroloři prověřili hospodaření v objemu víc než 326 miliónů korun a majetek v hodnotě 294 miliónů korun. CRR vyšlo z kontroly výrazně lépe, přestože i u něj kontroloři konstatovali několik porušení zákona.

Šlechtová v reakci uvedla, žena některé problémy poukázala již po svém nástupu do funkce a se závěry NKÚ se ztotožňuje. Sama dříve podala trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli vybraným veřejným zakázkám a smlouvám CzechTourism, policie je však odložila.

Rozlučka s ředitelem za 300 tisíc

CzechTourism je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je ministerstvo pro místní rozvoj. Jejím úkolem je propagace České republiky jako turistické destinace v tuzemsku i v zahraničí. Agentura měla podle NKÚ porušit rozpočtová pravidla hned několikrát.

„Například při koupi dárkových poukazů na wellness pobyty za téměř 600 tisíc korun. Jak poukázky přispěly k rozvoji cestovního ruchu a kdo je dostal, to agentura nevysvětlila,“ uvádí NKÚ.

Agentura podle kontrolorů nevysvětlila ani to, jaký přínos pro ni měla členství generálního ředitele a dalších zaměstnanců v různých organizacích. Za tato členství přitom zaplatila více než čtvrt miliónu korun.

„V roce 2014 agentura CzechTourism také zaplatila téměř 300 tisíc korun za akci, kterou prezentovala jako výroční setkání s partnery. Podle NKÚ se ale jednalo o rozlučku zaměstnanců a dodavatelů s generálním ředitelem, která nijak nepřispěla k podpoře cestovního ruchu ani k prezentaci České republiky jako turistické destinace,“ tvrdí NKÚ.

Chybné veřejné zakázky

CzechTourism také významně chyboval v zadávání veřejných zakázek, konstatuje NKÚ. Agentura měla podle kontrolorů zadávat zakázky bez ohledu na to, zda by nebylo možné vysoutěžit je levněji.

„Například v případě zakázky na čtyři ročníky soutěže ‘Světový den ledového vína‘ za 16,7 miliónu korun se přihlásily dvě firmy. Jedna z nich nesplnila podmínky zadání. CzechTourism tuto firmu nepožádal o doplnění dokumentace, i když to podle zákona mohl udělat. Nabídková cena vyloučené firmy byla přitom o pět miliónů nižší než cena nabízená vítěznou společností,“ uvádí NKÚ.

Agentura podle úřadu také v letech 2012 až 2014 dala vydělat jedné firmě poskytující právní služby, aniž by posoudila, jestli jde o nejvýhodnější variantu. Platila přitom paušálně 45 tisíc korun měsíčně a společnost nemusela vykazovat, kolik práce odvedla.

„Jestliže část zakázek CzechTourism zadával bez ohledu na výslednou cenu, tak v případě nakupování letenek nesoutěžil dodavatele vůbec. Agentura věděla, že každý rok nakupuje letenky minimálně za tři milióny korun, přesto je ale objednávala postupně,“ uvádí NKÚ.

Reklama

Výběr článků

Načítám