Článek
Směrnici, která má usnadnit vymáhání pokut za čtyři nejčastější dopravní přestupky napříč evropskými státy, schválil v září výbor Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch. Za dva roky by měla platit ve všech členských zemích. Podle vládního serveru Euroskop.cz se nové opatření týká vymáhání pokut za překročení rychlosti, jízdu v opilosti, nezapnutý bezpečnostní pás a jízdu na červenou.
„Cíl je jednoznačný: vzájemně si poskytovat informace o řidičích, jejich vlastnictví k vozidlům a přestupcích, jichž se dopustili v cizině. Tím se zjednoduší vyřizování těchto případů,“ říká ředitel české dopravní policie Martin Červíček.
Chystaná unijní pravidla požadují, aby státy vytvořily síť pro výměnu dat o řidičích a jejich přestupcích. Do společné databáze by podle Červíčka neměla přístup jen policie, ale i orgány veřejné správy, které mají spoluodpovědnost za vyřizování přestupků našich řidičů v cizině, případně cizinců u nás.
Národní policie tím vyřeší hlavní problém, který dosud bránil vymáhání pokut: budou schopny rychle zjistit, kdo se přestupku dopustil a kde bydlí.
„Říkáme tak Ne rozdělení občanů na první a druhou ligu,“ řekla parlamentní zpravodajka pro připravovanou normu, Španělka Inés Ayala Senderová.
Oznámení má chodit rychleji
Dosud bylo vymáhání pokut od cizinců obtížné a zdlouhavé. Žádosti o zaplacení přicházely – pokud vůbec – s mnohaměsíčním, ba i ročním zpožděním. Po zavedení nových pravidel mají chodit podstatně rychleji. Adresáti se navíc už nebudou moci vyhýbat jejich zaplacení.
Dosud pokuty obvykle vymáhaly různé soukromé, nevládní organizace. V budoucnu mají výzvu k placení pokut zasílat úřady státu, kde provinilec žije. Národní úřady také dohlédnou na to, aby viník zaplatil včas.
Cizinců se u nás „vybodovaly“ už stovky
Kolik peněz z nezaplacených pokut dluží cizinci Česku, neví policie ani ministerstvo dopravy. „Ve správním řízení je vymáhají obce s rozšířenou působností, kterých je 270,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Určitý přehled však nabízí databáze udělených trestných bodů, které cizinci stejně jako čeští řidiči v tuzemsku sbírají.
Hranice 12 bodů dosáhlo v ČR už 781 cizinců, ti všichni přišli na našem území o řidičské oprávnění na dobu jednoho roku. Alespoň jeden bod mělo k 30. červnu na svém kontě přes 65 tisíc cizinců. Ze všech bodovaných řidičů tvořili cizinci za prvních 24 měsíců platnosti bodového systému 11,5 procenta přestupců.
Největší podíl na počtu dopravních deliktů měli v Karlovarském kraji, kde se dopustili téměř třetiny všech bodovaných přestupků.
Nová evropská legislativa má časem zmírnit propastné rozdíly mezi bezpečností silnic v Unii. Na cestách pobaltských států je dnes třikrát vyšší riziko úmrtí než na silnicích Švédska či Nizozemska, což jsou nejbezpečnější země v Unii z hlediska silniční dopravy. Směrnici ještě musí schválit jak členské státy, tak celý unijní parlament. Státy o ní začnou znovu jednat v říjnu.