Hlavní obsah

Z Hradce Králové vyjela kolona s obřím zásobníkem, míří do Běloruska

Právo, Ludmila Žlábková

Velkou trpělivostí se museli obrnit řidiči, kteří v pátek ráno vyrazili na trasu z Hradce Králové směrem na Jičín a dále k Nymburku. Ráno deset minut po osmé hodině se totiž z hradecké továrny ZVU Strojírny vydal vůz s nadměrným nákladem. Po zdolání pouhých deseti kilometrů za přepravovaným obřím zásobníkem již popojížděla rychlostí zhruba 10 kilometrů za hodinu více než dvoukilometrová kolona. Komplikace na silnici, ale i s dodávkou energií, způsobí přeprava nákladu i v dalších dnech.

Transport nadměrného nákladuVideo: Ludmila Žlábková, Právo

 
Článek

Cílem cesty je přístav v Mělníku, kam by měl kolos dorazit po zdolání 160 kilometrů v úterý kolem poledne.

„Jedná se o zásobník nasyceného aminu V-601, což je válcová ležatá nádoba s vnitřním průměrem 5,2 metru o délce zhruba 22 metrů, šířce a výšce asi šest metrů. Zásobník váží 105 tun a jeho kapacita činí 420 metrů krychlových,“ uvedl generální ředitel strojíren Vladimír Kysela.

Z Mělníku poputuje zásobník lodí po Labi do Hamburku, odkud povede jeho cesta po moři do Litvy do přístavu Klaipeda, kde bude přeložen a bude pokračovat po silnici dalších asi 800 kilometrů do Běloruska k odběrateli. Tím je běloruská chemicko-technologická společnost.

Transport výrobku z Hradce do Běloruska potrvá zhruba měsíc.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Souprava váží 180 tun, je dlouhá přes 33 metrů, šířka je téměř šest metrů a výška kolem sedmi metrů.

Přeprava nákladu o těchto rozměrech představuje složitou logistickou operaci, vyžadující spolupráci nejen s dopravní firmou a policií, ale například i s energetiky.

„Na mnoha místech bude nutné podjet pod elektrickým vedením, proto naši technici musí na několika místech trasu uvolnit,“ uvedla Šárka Beránková, mluvčí skupiny ČEZ.

Některé obce budou bez proudu

Beránková popsala, že na několika místech, kde by jinak kolos neprojel, energetici rozmontují a následně opět smontují vedení vysokého i nízkého napětí. Někteří lidé kvůli tomu budou dočasně bez proudu.

„Omezení dodávky elektrické energie během pátku nejvíce pocítí obyvatelé obcí na trase transportu, například Ostroměře, Konecchlumí, Úlibic, Jičíněvsi, Kopidlna, části Jičína a dalších,“ vyjmenovala Beránková.

První den by transport měl ujet kolem 80 kilometrů do obce Okřínek, kde od pátečního odpoledne přes sobotu a neděli zůstane odstaven. V pondělí bude pokračovat z Okřínku na dálnici D11 a u Mochova po ujetí asi 50 kilometrů bude opět odstaven.

V úterý ráno se vydá na poslední část trasy z Mochova směrem na Čelákovice a Brandýs nad Labem-Starou Boleslav. V mělnickém přístavu by pak měl být krátce po poledni.

Ve středních Čechách omezení dodávky energií pocítí obyvatelé v Čelákovicích-Záluží, v Lázních Toušeň a v obci Zápy.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Souprava přepravující nadměrný náklad

Obří zásobník se začal v hradecké strojírně vyrábět v loňském roce. „Je jedinou částí tohoto kontraktu, nicméně koncem roku by se měl expedovat další nadrozměrný výrobek pro stejného zákazníka. Půjde o dvě sestavy dvou aparátů a jeden výměník, které jsou určeny do stejného projektu jako zásobník V-601,“ doplnil generální ředitel Kysela.

Běloruská společnost podle něj patří mezi stěžejní zákazníky společnosti ZVU Strojírny.

„V minulosti jsme dodávali různé trubkové svazky do výměníků tepla, menší nádrže, v loňském roce jsme expedovali kolonu K-351N (průměr cca 4 metry, délka cca 41 metrů), která se sestavovala až na montáži při odstávce zařízení,“ dodal Kysela.

Reklama

Výběr článků

Načítám