Hlavní obsah

Vrtulníky do Afghánistánu mají zpoždění, pilotů je také málo

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přerov

S personálními i technickými komplikacemi se musí vypořádat velitel přerovské základny Petr Schwarz, který připravuje vrtulníkovou misi do Afghánistánu. Podle původního plánu měly do Afghánistánu odletět tři modernizované vrtulníky Mi-171š s posádkami v polovině letošního roku. Nyní to však vypadá, pokud navíc nevzniknou další překážky, že vojáci odcestují nejdříve v říjnu či v listopadu.

Článek

Důvodem je hlavně skutečnost, že se o několik měsíců protáhla modernizace strojů, kterou prováděly Letecké opravny Malešice. Piloti proto nemohou trénovat na vrtulnících, se kterými do mise půjdou. Podle mluvčího ministerstva obrany Andreje Čírtka by vojáci vrtulníky měli dostat do rukou do konce května.

Velitel letectva Jiří Verner říká, že včera bylo pozdě. "Velice to komplikuje situaci, to nezastírám. Kdyby se dodržel původní plán, což byl prosinec 2008, daleko lépe by se nám dýchalo. Prodlužuje to termíny, ale je to život a my se s tím musíme poprat,“ řekl Právu.

Piloti proto trénují na nemodernizovaných strojích Mi-171. "Na výcvik pilotáže to nemá vliv, vrtulníky jsou stejné. Rozdíl je v tom, že nové vrtulníky mají novou navigaci a piloti se s ní musí naučit pracovat,“ řekl Právu Schwarz.

"Neletí na výlet, ale do války“

Problémem jsou také piloti a další personál. Mise by měla trvat rok, což znamená čtyři rotace, a velení letectva má zatím příslib pilotů jen na dvě rotace. Některým pilotům se do nebezpečné mise nechce, a proto budou muset zaskočit i piloti z Náměště nad Oslavou a z Prahy. Podle Schwarze ani Vernera není však situace kritická, za lež označili tvrzení ČT, že odcházejí dvě třetiny pilotů.

"V Praze jsou Mi-17, takže přecvičení z nich by nebyl tak velký problém. V Náměšti jsou Mi-24, tam přeškolení bude stát více času,“ uvedl Schwarz.

"Nemohu říci, že máme pilotů dost, za poslední roky nemáme dostatek na žádnou misi. Situace není ale kritická, piloti neodmítají jít do Afghánistánu. Odcházejí čtyři piloti, o těch jsme to věděli. Ti se postupně nahrazují,“ řekl Verner.

Dodal, že odcházející vojáci mají odslouženo 20 i více let. "Bylo možná chybou, že jsme je dříve nepostavili před hotovou věc a oni se nemuseli jasně vyjádřit, zda do mise půjdou,“ uvedl Verner.

Velitel letectva na základnu před časem dorazil a vyzval vojáky, aby se k misím vyjádřili jednoznačně. "Aby se k tomu postavili, ne jako chlapi, je tam i jedna žena, ale čestně, a řekli mi – chci sloužit a být nasazen v Afghánistánu, a pokud budu nasazen, tak nebudu dělat problémy. Majorita odpověděla ano. Dva tři - nechci říkat přesně - řekli, radši skončíme, máme pochybnosti, jsme na konci cyklu. To je normální běh,“ řekl Právu Verner.

Dodal, že vojáky nepustí nepřipravené. "Já musím být stoprocentně přesvědčený, že mám lidi připravené, protože je neposílám na výlet létat nad pláží v Itálii, ale chystám je do války v Afghánistánu,“ uvedl Verner.

Reklama

Výběr článků

Načítám