Článek
V jednotlivých zemích EU je potřeba nařízení vykládat jednotně. V ČR budou na situaci dohlížet tři instituce. Jednou z nich je Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, který bude mít na starost agendu transparentnosti. Úřad pro ochranu osobních údajů se zase bude starat o oblast cílení reklamy a koordinátorem celé agendy bude Ministerstvo vnitra ČR.
„Veřejnost bude mít díky novému nařízení přístup k transparentním údajům a může snadno poznat politickou reklamu. Případně může nahlásit problematickou reklamu nebo zjistit, kdo je právním zástupcem poskytovatelů služeb mimo Evropskou unii nebo získat přístup do evropského archivu online politických reklam, který zřídí Evropská komise,“ uvedla členka dohledového úřadu Aneta Pinková.
V oblasti transparentnosti vyplývají z nařízení povinnosti pro zadavatele politické reklamy. „Budou muset pravdivě označit, zda jde o politickou reklamu, poskytnout úplné a přesné informace a odpovídat za správnost údajů a v případě potřeby je opravovat,“ sdělila Pinková.
Uchovávat záznamy
Z nařízení vyplývá, že poskytovatelé služeb politické reklamy musí uchovávat záznamy o reklamách po dobu sedmi let, předávat údaje vydavatelům ve strojově čitelné podobě, smluvně zajistit plnění povinností transparentnosti se svými obchodními partnery a v období před volbami poskytovat služby jen oprávněným subjektům v Evropské unii.
Vydavatelé reklamy jako zvláštní kategorie poskytovatelů musí navíc politickou reklamu označit jako politickou, a pokud je použito cílení, tak i jako cílenou. Dále musí požadovat od zadavatelů potřebné informace, uvést zadavatele a zdroje financování i účel, jako například to, že se jedná o volby, referendum nebo legislativní proces.
Další povinností vydavatele je zajistit oznámení o transparentnosti a jeho dostupnosti, dodržovat požadavky prováděcího nařízení na podobu označení reklamy a oznámení o transparentnosti, ale také povinnost doplnit nebo stáhnout neúplnou reklamu a umožnit veřejnosti hlášení porušení pravidel.
Nahradí dosavadní označení
Z nařízení také vyplývají omezení pro poskytovatele ze třetích zemí. „Každý poskytovatel služeb politické reklamy usazený mimo Evropskou unii musí určit svého právního zástupce v EU, který se registruje vždy v členském státě, kde je usazen. V ČR, stejně jako v ostatních členských zemích, bude jejich seznam veřejně dostupný,“ informovala Pinková.
Právní zástupce pak bude kontaktním místem pro orgány dohledu a také bude zajišťovat, aby zahraniční poskytovatel plnil povinnosti. Zároveň bude s poskytovatelem odpovídat za jakékoli porušení povinností vyplývajících z nařízení.
V době volební kampaně nové označení reklamy nahradí dosavadní označení zadavatele a zpracovatele podle českého zákona o volebních kampaních. Nařízení se však nevztahuje na veškerou propagaci. Například pokud si ji zadavatel zveřejní sám na svém vlastním webu nebo vyvěsí na vlastní budovu, nebude mít povinnost ji označovat podle nového nařízení, ale označí ji podle dosavadní praxe informací o zadavateli a zpracovateli.