Článek
„Umělá inteligence už na školách je. Velice rychle se to posouvá, ještě před dvěma lety v roce 2023 to byla okrajovou záležitostí, kterou využívalo několik nadšenců, a dnes už je tam prakticky plošně,“ komentoval zjištění lektor AI a učitel základní školy Andrej Novik.
V praxi už je podle něj výjimečné, že by se učitelé s touto technologií nesetkali. V samotné výuce ji však podle průzkumu využívá jen třetina českých učitelů a čtvrtina slovenských. AI pomáhá učitelům spíše před samotnou hodinou, když je potřeba vytvořit její obsah, naplánovat výuku nebo vytvořit materiály. Více než polovina českých učitelů díky ní také šetří čas u administrativy.
„Žáci používají AI pravidelněji než dospělí, dominuje u nich přitom Chat GPT,“ upozornila výzkumnice ze Scioresearch Helena Beranová. Školákům podle zjištění Chat GPT zejména pomáhá získávat a zpracovávat informace, připravit se do školy nebo tvořit a upravovat texty.

Rodiče, učitelé i žáci se zároveň shodnou, že umělá inteligence do škol patří. S jejím využitím dětmi s souvislosti se vzděláním souhlasí 69 procent českých rodičů. Ti si především přejí, aby se děti naučily nástroje AI používat bezpečně, věděly, jak funguje, a přistupovaly k němu kriticky.
Přestože AI do škol postupně proniká, děti se o ní nejčastěji dozvídají z internetu, kde informace čerpají asi tři čtvrtiny z nich. Druhým nejčastějším zdrojem jsou sociální sítě a dále kamarádi. Jen 37 procent českých dětí uvedlo, že se o AI dozvědělo ve škole. Na Slovensku to bylo ještě méně, pouhých 19 procent.
Anketa
České školy jsou pak podle výzkumníků v implementaci mírně napřed oproti Slovensku. Efektivnímu využití technologie ale zatím stojí v cestě řada překážek, které se v obou zemích liší.
„Čeští učitelé hovoří zejména o nedostatku času, chybějícímu technickému zázemí a samozřejmě také obavách z případných rizik,“ popsala výzkumnice Miroslava Hapalová ze Scioresearch.