Článek
Nové přístaviště má sloužit návštěvníkům města připlouvajícím po vodě na vlastních či zapůjčených lodích. „Potřebnost doplnění této infrastruktury dokládají výsledky letošní rekordní plavební sezóny, kdy dosavadních 11 veřejných přístavišť navštívilo v roce 2025 celkem 3165 lodí, což je o 40 procent více než v předchozím roce,“ dokládal nárůst Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, jež je investorem a provozovatelem přístavišť.
Ředitelství vodních cest se proto dohodlo s městem Mělník na výstavbě veřejného přístaviště pro krátkodobé stání malých rekreačních plavidel.
„Město Mělník leží na soutoku dvou největších českých řek, ale tento potenciál využíváme zatím velmi omezeně,“ připustil mělnický starosta Tomáš Martinec (ODS). Podle něj se podařilo najít pro přístaviště vhodné místo v blízkosti historického centra.
Ale nešlo to hladce. Původně zamýšlené umístění na pravém břehu Labe vedle areálu Českých přístavů u starého silničního mostu, známé jako Vinařství, se ukázalo jako neprůchozí. „Nepodařilo se získat povolení Českých přístavů se zřízením přístupu pro veřejnost,“ objasnil mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

O plavbu na řekách roste zájem, mnohde ale chybí zázemí pro bezpečné uvázání.
Nové místo je na pravém břehu řeky Labe přibližně 700 metrů proti proudu nad soutokem s Vltavou naproti bývalým slunečním lázním. Stavba mola je navržena do stávající zátoky tak, že nezasahuje do profilu říčního koryta. Přístaviště je zhruba kilometr od centra Mělníka, kam se dá dostat od břehu řeky například po stezce pro pěší přes tamní sady Na Polabí. Kromě stání pro plavidla by tady mělo vzniknout i zázemí pro posezení u řeky pro veřejnost.
Molo se zvedne či sníží o 9,5 metru
„Přístaviště je navrženo jako plovoucí molo dlouhé 120 metrů s plováky, ocelovou konstrukcí a dřevěnou pochozí palubou. Vstup na molo je zřízen pomocí ocelové přístupové lávky,“ popisoval záměr Bukovský. Celá konstrukce se může pohybovat v závislosti na výšce hladiny nahoru a dolů v rozmezí až 9,5 metru.
Na přilehlé zpevněné ploše na břehu počítá investor s nezbytnou přístavní infrastrukturou, jako jsou informační panely, lavičky, stojany na kola či odpadkový koš. Zázemí bude napojené na vodovodní a elektrickou síť, na niž se budou moci napojit i kotvící plavidla. Místo bude osvětlené a monitorované kamerovým systémem.
Než se však posádky lodí přístaviště u soutoku největších českých řek dočkají, ještě to potrvá. V současné fázi přípravy je podle Bukovského vyhotovena studie, v roce 2026 bude zpracována dokumentace pro povolení záměru a v následujícím roce by mohla být stavba povolena. Očekávané uvedení do provozu je v roce 2028. Investiční náklady se budou propočítávat až v další fázi zpracování projektové dokumentace.


