Hlavní obsah

U Brandýsa nad Orlicí se musí odtěžit skála. Hrozí, že svah zavalí silnici

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brandýs nad Orlicí

Kus svahu se v srpnu po mohutných deštích sesunul na silnici u Brandýsa nad Orlicí na Orlickoústecku. Strmé svahy jsou přitom nestabilní dlouhodobě. A i když jde o silnici třetí třídy, je dopravně velmi vytížená, neboť město spojuje s Ústím nad Orlicí. Kromě motoristů ji využívají i cyklisté, takže neustále hrozí, že tu může dojít k neštěstí. Po Novém roce by měla začít sanace nejrizikovějších úseků.

Foto: Archiv KÚ Pardubického kraje, Novinky

V místě, kde hrozí sesuv, bylo nutné omezit dopravu

Článek

Řidiči dnes musí jezdit pouze vzdálenějším jízdním pruhem a dopravu v místě řídí semafory. Aby se vše vrátilo do původních kolejí, je nutné svah stabilizovat. Situaci ale komplikuje skutečnost, že zasažené pozemky nemají jednoho vlastníka. A sanace bude stát řádově miliony. Přesněji, zabezpečení třinácti nejrizikovějších míst přijde minimálně na 2,5 milionu korun.

Foto: Foto archiv KÚ Pardubického kraje

Skála hrozící zřícením

„Pro ilustraci uvedu, že pouze za září letošního roku mezi Ústím nad Orlicí a naším městem evidujeme čtrnáct a půl tisíce průjezdů kol. V letní sezóně se tedy můžeme bavit až o několika desítkách tisíc,“ upozornil Vít Zábranský (bezp.), starosta Brandýsa nad Orlicí, který je většinovým vlastníkem dotčených pozemků.

A připomněl, že už roku 2005 bylo nutné odbourat rizikové části skály a patu svahu opatřit stometrovou betonovou zdí, jež má zadržet padající balvany.

Na silnicích stále umírá příliš mnoho lidí, upozornil NKÚ

Domácí

Mohou za to i stromy

Nyní, po osmnácti letech, je nutné přijít s novým řešením. „Podle odborníků došlo ke zhoršení stability svahu kvůli kombinaci tří faktorů, a sice přirozené struktury masivu, erozi a konečně kvůli stromům, jejichž kořeny jsou vklíněny do puklin a urychlují degradaci svahu,“ vyjmenoval náměstek pardubického hejtmana Michal Kortyš (ODS) a uvedl, že podle přizvaných geologů je třeba odbourat nestabilní části masivu, odtěžit spadaný kámen a pokácet rizikovou zeleň.

A přislíbil, že Pardubický kraj přispěje částkou pět set tisíc korun, další dva miliony by měl poskytnout operační program Životní prostředí. Práce na zhruba dvousetmetrovém úseku mají začít už za pár týdnů.

„Předběžně počítáme se zahájením v prosinci nebo lednu s tím, že příští rok v dubnu by práce měly být hotové,“ sdělil starosta Zábranský.

Sesuvy i jinde v regionu

K sesuvu půdy došlo před dvěma lety například i u silnice mezi Běstovicemi a Skořenicemi na Orlickoústecku. Půda se tam po deštích sesunula o několik metrů do míst, kde se kdysi těžil písek. Silnice musela být uzavřena a oprava přišla na deset milionů korun.

Pohyb horniny zkomplikoval loni také opravu silnice druhé třídy z Chocně do Ústí, kde stavbaři narazili u Kerhartic na nestabilní svah nad Tichou Orlicí.

V Česku mizí stromy u silnic, škodí to krajině i drobným živočichům

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám