Hlavní obsah

Prezident Pavel představil svůj oficiální portrét

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Prezident Petr Pavel ve středu dopoledne představil svou poštovní známku a oficiální portrét. Celkem budou v deseti barevných provedeních, lidé si tak budou moci vybírat například mezi „českomotorkovou“, „cibulákovou“ či „spodně kvašenou“. Odhalení podobizen nabídly Novinky živě.

Poštovní známky s prezidentem PavlemVideo: ČTK

 
Článek

Známky začne Česká pošta prodávat od 7. června. Jednotková cena bude 23 korun, což odpovídá ceně standardního psaní. V sérii všech deseti barev tak cena bude činit 230 korun.

V první emisi bude vytisknuto milion známek.

Foto: Jiří Turek, Jana Jabůrková

Náhled „výplatního poštovního aršíku“, který obsahuje 10 různých známek s portrétem prezidenta republiky

„Moje vize byla nemít žádný portrét a žádnou známku a pokud možno, tak se nezviditelňovat. Není to způsob prezentace, který by mi byl vlastní. Když jsem viděl odezvu ze strany veřejnosti, nejen filatelistů, kteří říkali, že je to tradice, ale začali se také ozývat i ti, například školy, kteří roky neměli žádný portrét na zdi, tak mi přišlo líto, že bych se k tomu měl postavit jen na základě vlastního přístupu. Proto jsem dal zelenou kreativnímu týmu, aby se toho chopil,“ popsal na úvod anabázi vzniku známek a portrétu prezident Pavel.

Anketa

Jak se vám líbí Pavlův prezidentský portrét? Oznámkujte jako ve škole.
1
80,9 %
2
2,2 %
3
1,5 %
4
0,9 %
5
14,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 20024 čtenářů.

Focení na konci března obstaral kreativní tým prezidenta ve spolupráci s Janou Jabůrkovou a Jiřím Turkem ze studia J3T. Výsledkem je celkem deset barevných provedení známek i portrétu, kdy jednotlivé barvy mají odkazovat vždy na Českou republiku a její krásy.

„Každá z těch barev v sobě ukrývá odkaz na nějaké místo, událost nebo věc, kterou nosíme ve svých srdcích,“ přiblížili ve středu tvůrci konceptu nazvaného „Kolóra“.

Vznikla tak třeba „poskalinová“, což odkazuje na českou státní hymnu, ale také například „květolipová“, „hřibově pravá“, „spodně kvašená“ či „českomotorková“ jakožto připomínka prezidentovy záliby v motorkách.

Krátce po svém zvolení prohlásil, že nechce být na známkách, jako tomu bylo u všech jeho předchůdců, počínaje Tomášem Garriguem Masarykem. Jediný, kdo neměl vlastní známku, byl Emil Hácha.

Foto: Jiří Turek, Jana Jabůrková

Oficiální portrét Petra Pavla a jeho manželky Evy Pavlové

„Já jsem se chtěl bránit jakékoliv tendenci, která by mohla vypadat jako kult osobnosti. A mě všechny ty obrázky k tomu vedou. Na druhou stranu, když jsem viděl tu reakci veřejnosti, a to zdaleka nejen sběratelů známek, tak jsem si řekl, že by asi nebylo úplně od věci, v případě, že ten zájem skutečně bude, se domluvit třeba s Českou poštou na nějaké limitované sběratelské edici,“ připustil Pavel v rozhovoru pro Novinky začátkem února, tedy pár dní po svém zvolení prezidentem.

Prezident známku, kterou vydá Česká pošta, mít podle zákona nemusí, jedná se tedy o jakousi tradici.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám