Článek
Přípravy na zahájení stavby silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi jsou v plném proudu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní zapojuje do projektování připomínky, které vzešly od občanů žijících v oblasti. Uskutečnila se také první koordinační schůzka se zástupci samospráv, projektantů, koordinátorů všech staveb a také s krajinným architektem.
Mezitím spolky Českého ráje sdružující se pod značkou SOS Český ráj napadly již vydané povolení EIA, tedy posuzování vlivů na životní prostředí. Podle nich provázela posuzování řada pochybení a nedostatků.
„Koalice spolků SOS Český ráj požádala ministra životního prostředí Petra Hladíka o zrušení nezákonného stanoviska EIA zamýšlené dálnice z Jičína do Turnova. Odborné podklady k finálnímu stanovisku ministerstva životního prostředí, ač mají stovky stránek, jsou velmi nekvalitní. Někdy nezjistily zásadní skutečnosti, jindy ignorovaly standardní zdroje informací. Především však zcela bagatelizovaly zásadní negativní dopady zamýšlené dálnice na přírodu, krajinu a životní prostředí. Dalším důvodem k žádosti je hned několik porušení zákonů během celého procesu EIA,“ uvedl za SOS Český ráj Jan Piňos.
Trasa silnice I/35 je rozdělená do čtyř staveb a na všech se pracuje koordinovaně. Záměr má vydané souhlasné stanovisko EIA a ministerstvo dopravy potvrdilo, že trasa, která je rozdělená na čtyři stavby, povede v již schválené variantě.

První se bude stavět mimoúrovňová křižovatka u Ohrazenic.
„Proces EIA, který byl plně transparentní, je ukončený s vydaným kladným stanoviskem ze strany ministerstva životního prostředí. Kdybychom nyní udělali v dalším stupni projektové dokumentace jakoukoli podstatnou změnu, vystavili bychom se jako investor riziku opakování celého procesu EIA. Lidé měli během posuzování vlivů stavby na životní prostředí možnost se vyjádřit a řada z nich taky tak učinila,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Stavba nové přeložky silnice I/35 se nenachází ani neprochází CHKO Český ráj, toho se dotýká pouze okrajově na svém začátku. Snahou při návrhu trasy rovněž bylo a stále je minimalizovat vlivy na krajinný ráz a pohledové osy. V tomto ohledu budeme řešit i dokumentaci pro povolení stavby, která se začíná projektovat. Je vyloučený vliv na soustavu NATURA 2000,“ dodal Mátl.
ŘSD v rámci podrobného geotechnického průzkumu navázalo spolupráci s odborníky z České geologické služby a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, tak aby příprava byla ještě efektivnější. ŘSD také spolupracuje s krajinným architektem, který dohlédne na to, aby se minimalizoval dopad stavby na krajinu. Veškeré podněty ŘSD zapracuje v maximální možné míře do projektu.
„V této fázi silnici I/35 detailně projektujeme. To je krok, ve kterém se snažíme stavbu zasadit co nejcitlivěji do krajiny a zároveň brát maximální ohled na lidi,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Přeložka silnice I/35 zlepší a zrychlí spojení z Libereckého kraje do sousedního Královéhradeckého a odvede tranzitní dopravu z obcí. Nyní mezi Turnovem a Jičínem vede silnice I. třídy přes 11 obcí. Stavba má začít v letech 2028–2033. Trasa budoucí silnice I/35 je dlouhá 35 kilometrů a náklady jsou odhadovány na zhruba 24 miliard Kč bez DPH.
Začátek úseku tvoří přestavba mimoúrovňové křižovatky v Ohrazenicích. Dál je to 5,5 kilometru dlouhý úsek Ohrazenice – Valdštejnsko, který zahrne i tunel dlouhý 900 metrů v Pelešanech a druhý 150metrový v Přepeřích. Následovat má dle projektu 12,5 kilometru dlouhý úsek Valdštejnsko – Čímyšl včetně přivaděče k městu Semily. Trasu zakončí část Čímyšl – Úlibice dlouhá 14,5 kilometru. S ohledem na délku trasy s různou technickou náročností je rozčleněná na několik samostatných úseků, které lze v případě potřeby budovat časově a technicky nezávisle na sobě.