Článek
„Jedná se o první část dálničního propojení Olomouce a Přerova, které nahradí kapacitně již nedostačující silnici I/55. Nová směrově dělená komunikace zvýší v místě zásadním způsobem bezpečnost a plynulost dopravy,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Díky novému úseku dálnice se podle něj výrazně zlepší životní podmínky obyvatel obce Krčmaň, protože z ní odvede tranzitní dopravu. Denně tudy projíždělo až 20 tisíc aut a frekventovaná silnice bývala místem častých nehod.
V samotné obci jsou, co se dopravní zátěže týká, zdrženlivější. „Aut bude přes obec zřejmě projíždět méně, ale až příští dny ukážou, v jaké míře se nákladní auta a kamiony přesunou na dálnici. Máme obavu, že část dopravců bude po řidičích chtít, aby využívali starou, nezpoplatněnou trasu. Doufáme, že doprava v obci po zprovoznění dálnice klesne aspoň o polovinu,“ řekla Novinkám starostka Krčmaně Eva Sztwioroková (NK).
V rámci nově vybudovaného úseku autostrády bylo realizováno zhruba 130 stavebních objektů. Součástí investice je mimo jiné mimoúrovňová křižovatka mezi Velkým Týncem a Grygovem, 1800 metrů protihlukových stěn nebo obří odpočívadlo u Majetína, přes které vede provizorně napojení zpět na stávající silnici I/55.
Oboustranná odpočívka Majetín bude zprovozněna až společně s šestikilometrovým úsekem dálnice D55 z Kokor do Přerova, jehož stavba se připravuje. Stavba má již pravomocné stavební povolení a ŘSD již začalo soutěžit zhotovitele stavby, byť stále není vyřešené financování řady dopravních staveb na příští rok, kdy by vlastní stavba mohla začít.
Po svém dokončení bude D55 o celkové délce zhruba 100 kilometrů tvořit jednu z páteřních komunikací dálniční sítě, která propojí sídelní oblasti střední, jihovýchodní a jižní Moravy. Zároveň nahradí stávající silnici I/55, jejíž kapacita je již nedostatečná a nevyhovuje současným intenzitám provozu. Nyní je v provozu zhruba polovina předpokládané délky autostrády.
Dálnici, respektive tehdy čtyřpruhovou silnici H55, naplánovala v trase Olomouc – Přerov – Uherské Hradiště – Břeclav vláda již v době Československa v roce 1963. Trasa komunikace se několikrát upřesňovala, současná podoba vychází z vládního usnesení z roku 1999.

