Článek
„Od počátku havárie kooperovalo na minimalizaci veškerých škod několik zasahujících složek, jednalo se o spolupráci napříč resorty. Dokončily se likvidační práce, zamezili jsme dalšímu šíření kontaminace benzenem, pravidelně jsme monitorovali vzorky podzemních i povrchových vod. Udělali jsme vše, abychom zamezili případnému ohrožení zdraví obyvatel a ochránili životní prostředí,“ podotkl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Nyní, jak dále uvedl, bylo nezbytné určit subjekt, který bude zodpovědný za dokončení potřebných sanačních prací. „Dlouhodobě chceme, aby lokalita byla v majetku státu a aby byla stabilizovaná. Proto jsme schválili, že druhou fázi sanačních prací převezme státní podnik Diamo, který má s projekty obdobného charakteru dlouholeté zkušenosti. Ten bude od 1. listopadu zajišťovat potřebné sanační práce a zároveň jsme ho pověřili vykoupením zasažených pozemků, které mají rozlohu přibližně tři hektary,“ vysvětlil ministr.

Podle hasičů šlo v Hustopečích nad Bečvou o největší popsanou mimořádnou událost s benzenem v Evropě.
Odstraňování následků havárie dosud zajišťovala Správa železnic, která si na realizaci prací objednala specializovanou sanační firmu. První etapa sanace, zaměřená na odstranění volné fáze benzenu z hladiny podzemní vody, skončí letos 31. října.
Do závěrečné fáze nyní v Hustopečích nad Bečvou vstupuje rekonstrukce trati po únorové havárii. Od října do konce listopadu se vymění výhybky, části kolejí, venkovní prvky zabezpečovacího zařízení i trolejového vedení. Práce jsou přitom naplánovány tak, aby minimalizovaly dopady na provoz vlaků.

Vlak s benzenem havaroval poblíž železniční stanice Hustopeče nad Bečvou.
Následné etapy sanace jsou dlouhodobým procesem, který bude zahrnovat i výkup pozemků do vlastnictví státu a rozsáhlé sanační práce. Správa železnic však nedisponuje kapacitami ani odborností potřebnou pro dlouhodobé řízení takto rozsáhlých sanačních projektů.
„Státní podnik DIAMO má s podobnými projekty dlouholeté zkušenosti a disponuje potřebným odborným a technickým zázemím. Převezme veškeré dosavadní závazky a infrastrukturu vybudovanou Správou železnic, včetně sanačních vrtů a štětovnicové stěny,“ popsal ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).
Momentálně se zpracovává aktualizovaná analýza rizik. Její výsledky stanoví závazné limity znečištění určující cílový stav v lokalitě. Současně se připravuje projekt pro překlenovací období mezi první a druhou etapou sanačních prací. Ten bude sloužit k získání času pro výkup pozemků dotčených havárií a pro přípravu a realizaci veřejné zakázky pro druhou etapu sanace, v rámci které se pozornost zaměří na dosažení hodnot přípustného znečištění a na dlouhodobé využití dotčeného území. Cílem je, aby sanace probíhala efektivně, hospodárně a s plnou ochranou životního prostředí i zdraví obyvatel.

Sanace ekologických škod v Hustopečích nad Bečvou
V lokalitě bude působit až do ukončení celé sanace i Česká inspekce životního prostředí. Zaměří se zejména na supervizi projektů dalších etap sanace a dozorovou činnost.
Nehoda, která nemá v historii České republiky, ale ani v Evropě, obdoby, se stala 28. února. Nákladní vlak převážející z chemičky DEZA ve Valašském Meziříčí 1020 tun benzenu tehdy vykolejil na vjezdu do stanice Hustopeče nad Bečvou. V okamžiku nehody jel zhruba 95 kilometrů v hodině místo povolené čtyřicetikilometrové rychlosti.
Celkem 15 ze 17 vykolejených vagonů zachvátil požár. Jedovatý benzen unikl do půdy, zasáhl i pozemky soukromých majitelů, podle posledních odhadů to bylo cca 250 tun. V oblasti dlouho platil stav nebezpečí, který umožňoval první fázi likvidace škod. Oficiálně skončil 24. září. Případ vyšetřuje policie, nikoho zatím neobvinila.