Hlavní obsah

Přes Hustopeče nad Bečvou znovu začnou jezdit vlaky, místní to vítají a havárii už neřeší

4:42
4:42

Poslechněte si tento článek

Na frekventované železniční trati z Hranic na Přerovsku do Valašského Meziříčí na Zlínsku, na které byl od poloviny letošního února zastaven provoz po požáru cisteren s toxickým benzenem ve stanici Hustopeče nad Bečvou, bude v neděli večer obnoven provoz.

Foto: Petr Marek

Pracovní vlak Správy železnic v Hustopečích nad Bečvou

Článek

„Výluka v úseku Hranice – Lhotka nad Bečvou skončí v noci z neděle na pondělí, kdy bude postupně ukončena veškerá náhradní autobusová doprava i odklony vlaků,“ informovala mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová s tím, že prvním vlakem, který na trati projede bude IC 521 Valašský expres (Praha–Vsetín) s příjezdem do Hranic ve 22:23 hodin. „Regionální vlakové spoje začnou jezdit od pondělního rána,“ dodala.

Požár v Hustopečích nad BečvouVideo: HZS Olomouckého kraje

Soupravy budou Hustopečemi nad Bečvou projíždět zatím omezenou rychlostí 50 kilometrů za hodinu. Důvodem je skutečnost, že na místě stále probíhají sanační práce a pomalá jízda vlaků zvýší bezpečnost lidí, kteří u kolejí pracují.

Provoz dálkových vlaků bude zajištěn podle upraveného jízdního řádu. Většina dálkových vlaků linky Ex2 (Valašský expres) pojede v úseku mezi Hranicemi, Valašským Meziříčím, Vsetínem a Púchovem v současných upravených časech, které zohledňují delší jízdní dobu a také skutečnost, že v úseku, kde došlo k nehodě, se plánují další opravné práce. „Aktuální jízdní řády jsou k dispozici ve vyhledávačích spojení, v aplikaci Můj vlak a na webu www.cd.cz/omezeniprovuzu,“ dodala Rajnochová.

Foto: HZS OLK

Vlak s benzenem havaroval poblíž železniční stanice Hustopeče nad Bečvou.

Olomoucký kraj zároveň prodloužil zákaz vstupu do okolí místa havárie vlaku s benzenem. „Bezprostřední nebezpečí sice lidem nehrozí, omezení ale usnadní provádění sanačních a úklidových prací,“ vysvětlila mluvčí hejtmanství Eva Knajblová s tím, že kvůli obnovení hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) tento týden ze zákazu vyjmul posádky a cestující osobní a nákladní železniční dopravy projíždějící touto oblastí.

O víkendu už stanicí Hustopeče nad Bečvou vlak projížděl. Byla to však jen pracovní souprava Správy železnic (SŽ). „Probíhají tam poslední práce před obnovením provozu,“ řekl Novinkám mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Občané z okolí na obnovení provozu vlaků už netrpělivě čekají. „Všem se neskutečně uleví. Denně jezdilo z Hranic dvacet autobusových spojů a dopravovalo lidi do Valašského Meziříčí a Lhotky. Je to hlavní tah na Slovensko,“ řekla Novinkám v sobotu starostka Hustopečí nad Bečvou Júlia Vozáková (KDU-ČSL).

Foto: HZS Olomouckého kraje

Hustopeče nad Bečvou

Přiznala také, že ještě před měsícem měla obavy, že vlaky přes Hustopeče nebudou jezdit minimálně do konce prázdnin. „Povedlo se však. Správa železnic ve spolupráci se všemi, kteří se na odstraňování následků havárie podílí, odvedla skvělou práci. Někomu se to možná nezdá, ale všechno se nedá urychlit,“ zdůraznila.

„Hodně lidem to pomůže. Já sice jezdím do práce autem, ale manželka vlakem a ta bude ráda,“ řekl Novinkám jeden z obyvatel Hustopečí nad Bečvou Ondřej Kozák. Obnovení provozu vlaků si pochvaloval i muž středního věku, který se představil jako Pavel. „Jsem rád. Jezdím denně do práce do Valašského Meziříčí a vlakem je to podstatně rychlejší. Je tam ani ne za deset minut, zatímco autobusem to trvá skoro půl hodiny,“ podotkl.

Z jiného pohledu to vzala Kristýna Křenková. „Já jsem momentálně doma, takže se mě to teď netýká. Vím ale, že děti, co jezdí do škol v Hranicích a Valašském Meziříčí, si stěžovaly, že to teď budou mít na železniční nádraží dál než na autobusovou zastávku. Mohly tak ráno stávat později, a to jim vyhovovalo,“ pověděla mladá žena.

Nehoda vlaku v Hustopečí nad Bečvou, animaceVideo: HZS ČR

Samotnou havárii vlaku už neřeší. „Někteří lidé se tím ještě zabývají, ale já ne. Stalo se, nic s tím nenaděláme. Uvidíme, co nám to přinese do budoucna,“ dodala. „Je to pryč. Nezabýváme se tím. Na obec to prakticky nešlo. Ani spodní voda nebyla kontaminovaná. Postihlo to chataře na břehu jezera, co je naproti,“ přidal svůj pohled Pavel.

Vlak s cisternami převážející přes tisíc tun benzenu vykolejil a pak hořel v Hustopečích nad Bečvou 28. února. Před nehodou více než dvojnásobně překročil povolenou rychlost.

Podle odhadů z 15 poškozených cisteren (celkem jich bylo 17) uniklo až 400 metrů krychlových benzenu. Ministerstvo životního prostředí a hasiči označili havárii za největší svého druhu v Evropě a možná na světě.

Sanace zamořené půdy potrvá ještě několik dalších měsíců. Podle odborníků však lidem z okolí žádné zdravotní obtíže nehrozí, neboť se šíření benzenu podařilo zabránit. Požár poškodil i koleje, výhybky i trolejové vedení. Veškerá železniční infrastruktura musela být kvůli sanačním pracím odstraněna. Správa železnic poté obnovila trať a opravila trolejové vedení i zabezpečovací zařízení.

Policie nehodu se škodou ve stovkách milionů korun vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti a z poškození a ohrožení životního prostředí z nedbalosti. Zatím nebyl nikdo obviněn. Okolnosti nehody se pokusí objasnit přizvaní soudní znalci.

Výběr článků

Načítám