Hlavní obsah

Pošta pořídila nákladní elektrokola. Plně naložené kolo však může řídit jen osoba do 60 kg

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česká pošta pořídila svým doručovatelům stovku nákladních elektrokol, ta ale uvezou nižší náklad, než pošta zamýšlela. Dodavatel, firma Kosmos bike, totiž podle všeho nadsadil maximální nosnost elektrokol. Tvrdí to alespoň firma Crussis, od níž Kosmos bike elektrokola koupila a připevněním nosičů a brašen z nich udělala cargo elektrokola. Na případ upozornily Hospodářské noviny (HN).

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Česká pošta uzavřela s Kosmos bike smlouvu na dodání 100 elektrokol v nákladní úpravě za necelých osm milionů bez DPH loni v prosinci, upozornily HN s odkazem na smlouvu, která je dostupná na webu organizace Hlídač státu.

Kosmos bike podle smlouvy uzavřené se státním podnikem uvádí, že elektrokolo osazené nosiči a brašnami uveze celkový náklad o hmotnosti až 155 kilogramů, přičemž samotné nosiče a brašny elektrokola mohou uvézt až 60 kg nákladu.

Podle společnosti Crussis, která elektrokola vyrobila, ale není výše celkové nosnosti možná. Elektrokola totiž původně nebyla stavěna jako nákladní, a tak je jejich nosnost nejvýše 120 kg. Požadavek pošty byl minimálně 145 kg (náklad + jezdec).

Pošta zvýšila odhad výnosu z prodeje rušených poboček o 250 milionů na miliardu

Ekonomika

„Při zatížení nosiči a nákladem o celkové hmotnosti 60 kilogramů by tak na osobu používající elektrokolo zbývalo pouze 60 kilogramů,“ nastínil hypotetickou situaci v odpovědi pro HN jednatel společnosti Crussis Petr Výkruta.

Firma se o tom, že její elektrokola slouží pošťákům pro rozvoz zásilek, dozvěděla teprve nedávno.

„Dodávka elektrokol nám byla společností Kosmos bikes uhrazena, a tím byl z našeho pohledu obchod dokončen. Co se s odebranými elektrokoly děje dále, je čistě jejich záležitostí,“ konstatoval Výkruta.

Zároveň dodal, že situaci konzultuje s právníky a minimálně zvažuje, že Kosmos bike upozorní na to, že maximální náklad elektrokol je ve skutečnosti o 35 kg nižší.

Novinky se mluvčího České pošty Matyáše Vitíka zeptaly, zda nemá podnik na základě těchto informací obavy z toho, že elektrokola budou kvůli přetížení často potřebovat opravu.

„Podle specifikace, kterou jsme od dodavatele obdrželi, mají kola nosnost 155 kg. Pokud by nastaly jakékoli problémy, tak bychom je s dodavatelem řešili podle uzavřené smlouvy,“ odpověděl Vitík.

Ve smlouvě jsou i náhradní díly nebo servis

Ve smlouvě, která je platná na dva roky, stojí, že Kosmos bike se vedle dodávky elektrokol rovněž zavazuje k dodání náhradních dílů, provádění pravidelných servisních prohlídek a poskytování záručního servisu.

V tom ji bude pomáhat dalších devět servisních míst po celé republice.

HN rovněž zjistily, že do tendru na dodávku elektrokol se Kosmos bike přihlásila jako jediná. Parametry zakázky, jež byla vypsána v srpnu 2021, byly zprvu jiné.

Jak ukazuje záznam na Hlídači státu, původně se počítalo s nákupem 260 elektrokol v cargo provedení s konečnou cenou 11,8 milionu korun.

Centrála pošty v Jindřišské na prodej? Rakušan by nebyl proti

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám