Hlavní obsah

Oceněný Oldřich Doležal potopil válečnou loď

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jeho příběh by vydal na několik románů. Vždy byl ve správný okamžik na správném místě. Nikoliv však náhodou, životu šel naproti. Řeč je o plukovníku Oldřichu Doležalovi, kterému in memoriam 28. října udělil Medaili za hrdinství v boji prezident České republiky Petr Pavel.

Foto: www.fcafa.com, Právo

Pilot Oldřich Doležal v Libyi v roce 1958

Článek

Zprávu o významném ocenění pro svého otce se dozvěděl jeho jediný syn Tom Dolezal ve svém domově v Anglii. „Že se to skutečně stalo, jsem začal věřit až ve chvíli, když jsem začal dostávat zprávy s gratulací. Přijímám s pokorou fakt, že otcova vlast uznává jeho službu své zemi během 2. světové války,“ řekl Právu Tom Dolezal, který v Anglii spravuje webovou stránku věnovanou vzpomínce na československé letce sloužící v RAF během druhé světové války www.fcafa.com.

Podle něj by jeho otec nosil medaili hrdě na prsou. Byť by zůstal skromný a raději v pozadí. „Nebyl to muž, který by vyhledával pozornost nebo publicitu,“ přiznal Dolezal.

Foto: www.fcafa.com, Právo

Pomník Oldřicha Doležala ve Vítové na Zlínsku vznikl v roce 2015 díky kronikáři Radomíru Slováčkovi z Rymic u Holešova a kameníkovi Liboru Liškovi ze Zlína

Starý mazaný Lišák

Oldřich Doležal se narodil 1. března 1912 v Ostravě, ale dětství a mládí prožil ve Vítové u Zlína v rodině své maminky. Jeho spolubojovníci jej nazývali Starým mazaným Lišákem, podle rodného příjmení jeho matky, za svobodna Fuksové.

Vyznamenání dostal ekolog, který založil a pak zachránil KRNAP

Domácí

Před druhou světovou válkou létal po Evropě pro Jana Antonína Baťu a jeho obuvnickou firmu. A těsně před válkou zachránil při jedné ze služebních cest spolu s šéfpilotem Janem Šerhantem dnes již legendární letoun Jana Antonína Bati Lockhead L-10 Electra. Ten, který se nyní nachází v hangáru letiště Točná u Prahy a je v majetku podnikatele a majitele Seznam.cz Iva Lukačoviče.

V době jejich služební cesty Německo obsadilo jejich vlast a na pokyn Bati odletěli do Anglie.

V roce 1940 se Doležal dostal do RAF a následujícího roku k 312. peruti. O dva roky později k československé bombardovací peruti 311.

Hrdinův den D

Významným dnem se pro Oldřicha Doležala stal 27. prosinec 1943. Při jednom z leteckých útoků se jeho bombardéru podařilo potopit německou loď Alsterufer s cenným nákladem 344 tun wolframu. „Tato akce byla nejúspěšnějším útokem 311. perutě během 2. světové války. Vojenský historik Jiří Rajlich ji považuje za nejdůležitější akci CzRAF během celé války.

Můj otec a jeho posádka byli zoufalí, že s lodí potopili také šest tisíc lahví piva
Tom Dolezal

Surová wolframová ocel se používala ve všech kuličkových ložiscích, která používala všechna vojenská vozidla, tanky, letadla, dělostřelecká děla a lodě. „I když to byl velký úspěch, který pomohl spojeneckému válečnému úsilí, můj otec a jeho posádka byli zoufalí, když zjistili, že s touto lodí také potopili šest tisíc lahví piva,“ zavzpomínal Tom Dolezal.

Na seznamu k zatčení

Foto: www.fcafa.com, Právo

Oldřich Doležal po návratu do Vítové v Československu v roce 1945

Oldřich Doležal se po válce vrátil do Československa a příjetí v jeho Vítové bylo velkolepé. Ve vlasti však nezůstal dlouho. Po převratu se totiž letci RAF stali pro komunistický režim nepohodlnými. „Můj otec byl na seznamu bývalých letců CzRAF, kteří měli být zatčeni, a tak jeho volba byla buď zůstat, být zatčen, pravděpodobně uvězněn a neznámá budoucnost pro jeho manželku a syna, nebo se pokusit o útěk,“ podotkl Tom Dolezal.

Únos tří letadel ČSA z komunistické země

K tomu došlo na jaře 1950. A opět ve velkém stylu. Na útěku ze země se domluvilo několik bývalých letců RAF. Ti během jediného dne unesli tři letouny Československých aerolinií do americké zóny v Německu. Doležal zajišťoval únos letounu z Bratislavy, Ladislav Světlík z Ostravy a Vít Angetter z Brna.

„Otec letěl z Bratislavy jedním letadlem, já coby malý kluk s matkou v letadle z Ostravy. Byl to odvážný plán,“ vzpomínal Tom Dolezal na svého otce, který zemřel 28. listopadu 1983 ve věku 71 let.

Syn Tom Doležal je nyní ředitelem společnosti Free Czechoslovak Air Force Associates, která od roku 2010 shromažďuje cenné informace a fotografie o CzRAF.

Pavel poprvé předal státní vyznamenání. Obdrželi je Rychetský, Mašínová, Kubišová či Bartoška

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám