Hlavní obsah

O skleníkovém efektu poučí žáčky po "klausovsku" show za 11 miliónů

Právo, Marek Přibil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prezident Václav Klaus, zarputilý odpůrce teorie globálního oteplování, označil Josefa Dobeše (VV) za nejlepšího polistopadového ministra školství. Teď se možná Dobeš od něj dočká další poklony. Klausovi jde totiž na ruku nejen tím, že udržel v úřadu kontroverzního úředníka Ladislava Bátoru, ale i v otázce skleníkového efektu a ve vyvracení fám ohledně klimatických změn.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Ministr školství Josef Dobeš (VV)

Článek

Ministr totiž uvolnil 11 miliónů korun z evropských fondů na projekt, jehož součástí je i „originální roadshow v Karlovarském a Jihočeském kraji“. Ta odstartovala v pondělí a vysvětluje školákům, jak prý skutečně probíhá globální oteplování. Podle organizátorů na něj nemá člověk vliv. To odpovídá Klausovu názoru.

„Školáci se formou pokusů přímo ve svých školních lavicích poučí o tom, jak probíhá skleníkový efekt. Tímto projektem chceme vyvrátit řadu mýtů o globálním oteplování. Jednou z nejčastějších fám je například to, že skleníkový efekt vyrábí člověk, což vlastně není pravda,“ uvedl jeden z účastníků popularizačně naučné show David Lobotka.

Klaus tvrdí to samé: že omezováním emisí CO2 se oteplování nezastaví. Je proto podle něj zbytečné a neefektivní pokoušet se tyto emise razantně snižovat.

Společnost, jež akci realizuje, nabízí základním a středním školám originální představení zdarma. Koordinátorka projektu Petra Nádeníčková dodala: „Díky podpoře ministerstva školství jsme tuto akci mohli plně realizovat. Projekt nám navíc pomohl získat nové kontakty na pedagogy z Karlovarského, Jihočeského a Plzeňského kraje, které využijeme k další možné spolupráci.“

Na projekt bylo vyčleněno podle Tomáše Moravce ze společnosti Techmania 11 miliónů korun. Roadshow, kdy lektoři do škol dojedou vozy, je ale podle něj jen jednou z mnoha aktivit.

„Skleníkový efekt jde napříč fyzikou, chemií a přírodopisem,“ zdůvodnila výběr tématu Nádeníčková s tím, že roadshow by měla žákům poskytnout základní informace. Studenti se seznámí například se silou atmosférického tlaku, se složkami atmosféry.

Akce je součástí popularizačního projektu školství Podpora technických a přírodovědných oborů. Jeho rozpočet je podle informací školství 198 miliónů korun. Hlavním cílem je zavedení systému marketingové podpory technicky a přírodovědně orientovaných oborů na školách.

Projekt vznikl ve spolupráci se Západočeskou univerzitou v Plzni a Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích.

Reklama

Výběr článků

Načítám