Hlavní obsah

Největší jeřáb stavěli v Hluboké pět dní. Stotunovou lávku usadil za pár desítek minut

2:34
2:34

Poslechněte si tento článek

Hluboká nad Vltavou

Velkou logistickou podívanou si užilo hned několik stovek lidí v sobotu dopoledne v Hluboké nad Vltavou. Nejtěžší jeřáb v republice tam usazoval nad řeku už hotovou lávku. Zatímco stavba jeřábu trvala na místě pět dní, více než stotunovou lávku přenesl ze sportovního areálu za zhruba 90 minut.

Jeřáb položil lávku přes Vltavu během několika desítek minutVideo: Pavel Orholz, Novinky

Článek

Stavbařům i lidem, kteří se přišli podívat, hrála po celou dobu přenosu mostu skladba Vltava od Bedřicha Smetany.

„Jeřáb Liebherr 1750 je největší v České republice a na Slovensku. Nosnost je až 750 tun. Jeho části přivezlo 14 kamionů, pět dní trvá smontování. Nejkomplikovanější bylo všechno navozit, jsou tu úzké cesty. A pak jsme se posledních 72 hodin prali hlavně s podložím, a protože jsme u řeky. Když jsme sem najeli a nachystali na nějakých 500 tun, u řeky nám začínal o nějakých 15 centimetrů propadat, proto jsme museli podloží stabilizovat,“ vysvětloval Jan Prokeš, vedoucí projektu firmy Metrostav DIZ.

Foto: Pavel Orholz, Novinky

Lávka byla v některých chvílích až třicet metrů nad zemí

Jeřáb si s více než stotunovou lávkou pohrával ve výšce 30 metrů nad zemí. Lávka pro pěší a cyklisty bude otevřena až 20. září. Autorem je Vladimír Janata, který se specializuje na statiku a dynamiku mostů a inženýrských konstrukcí. Město žádalo, aby lávka zapadla do zdejšího přírodního prostředí. „Abychom toho dosáhli, tak jsme zvolili úplně nový konstrukční systém, který jsme vyvinuli v posledních letech. Je to takzvaná síťová struktura, obdobně jako má Trojský most v Praze,“ uvedl Janata. Lávka má podle jeho slov nejen táhla, ale i trubky. Táhla se napínají zvláštním způsobem a díky tomu se nadvýší. „Ona by se od vlastní tíhy prohnula, ale jak táhla napneme, tak ji vrátíme zpátky do projektované polohy, a ještě kousek výš. V tom je úžasná. A třetí věc, lávka potřebovala vysoké nadvýšení mostovky, abychom měli co nejnižší nájezdy na březích,“ dodal Janata.

Foto: Pavel Orholz, Novinky

Lávka už je na svém místě

Nová lávka pro pěší a cyklisty spojí oba břehy Vltavy. „Spojí dvě cyklostezky. Když někdo chce přejet z jedné strany Vltavy na druhou, tak musel jet po našem mostu a tam se plést s auty, takže zvýšení bezpečnosti cyklistické dopravy,“ konstatoval Tomáš Jirsa (ODS), starosta Hluboké. Obyvatelé ze Zámostí se při cestě do sportovního areálu a jeho okolí díky lávce vyhnou hlavnímu průtahu městem. A při velkých akcích ve sportovním areálu lidé budou parkovat na pravém břehu řeky a přes lávku jen přejdou.

Dodavatelem stavby je společnost Metrostav DIZ, náklady jsou 80 milionů korun. Město získalo 68 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu a Státního fondu dopravní infrastruktury.

Výběr článků

Načítám