Hlavní obsah

Nalíčená dívka v maskáčích si pochvaluje, jak si zastřílela z pušky. Armáda to zkouší přes influencery

Dát o sobě vědět se Armáda ČR snaží i na sítích, a to i prostřednictvím influencerů. Nedávno jich několik pozvala do vojenském prostoru Libavá, kde si vyzkoušeli různá cvičení. Jak armáda přiznává, je to cílená strategie.

Influenceři cvičí se záložáky ve vojenském prostoru Libavá.Video: Aleš Fuksa, Novinky

Článek

Jednou z těch, kdo okusili armádní cvičení, byla influencerka BarcaKrop, vlastním jménem Bára Kropáčková. A jak to vypadalo na její sociální síti?

„Balanc je důležitej! Mimochodem měla jsem možnost zažít něco opravdu netradičního – cvičení Patriotic World 2025 na Libavé s Armádou ČR. Moc děkuji za pozvání a příležitost 91. skupině informačního boje. Měli jsme možnost zkusit si zastřílet z pušky pod vedením skvělých instruktorů, simulovali jsme boj a pronikli do věcí, o kterých člověk neměl ani páru,“ začíná jeden ze svých instagramových příběhů.

„Dozvěděla jsem se, že moderní hrozby nejsou jen o ‚boji v terénu‘. Velká část se odehrává i v kyberprostoru a v informacích – dezinformace, manipulace, fake news… To všechno může být zbraň stejně silná jako ta skutečná. Obrovský respekt všem, kteří se na takových cvičeních připravují,“ doplňuje.

Příspěvek, v němž nalíčená a oblečená ve vojenském mundúru rozdává úsměvy, zveřejnila 11. září, cvičení ve vojenském prostoru Libavá v Olomouckém kraji, jehož se účastnila spolu s dalšími influencery i pozvanými novináři, se konalo o den dřív.

Tváře internetu si tu vyzkoušely střelbu vestoje i vleže na sto, dvě stě a tři sta metrů vzdálené cíle, cvičily rozestavení při přesunu menšího družstva nebo byly aktéry simulovaného napadení své jednotky v lesích uprostřed několikakilometrového přesunu.

Influenceři tu nebyli náhodou, 91. skupina informačního boje Armády ČR, tedy vojsko zaměřené na informační a kybernetický boj, se na ně zaměřilo cíleně. Slibuje si od toho, že budou na svých sítích ve svém stylu reportovat o zajímavých vojenských akcích, což by mělo vojákům zvýšit prestiž a dosah nebo přilákat další zájemce.

„Snažíme se do našich aktivit zahrnout nástroje, které k dnešnímu internetu patří. A to se zkrátka bez influencerů neobejde. Začali jsme s nimi pracovat vloni. A počítáme s nimi pro případ, kdyby to bylo třeba,“ sdělil Novinkám a Právu plukovník Ivo Zelinka, velitel 91. skupiny informačního boje.

Občasné začleňování influencerů do vojenských cvičení prý pro armádu neznamená žádné náklady navíc.

„Armádu to nestálo vůbec nic. Vše bylo v naší režii a ve standardních výdajích. Vše zorganizovali vojáci z povolání ve svém služebním čase, materiál jsme také používali služební. Nákladově to bylo velice efektivní,“ podotkl důstojník 91. skupiny informačního boje Ondřej Langr.

I pro inflencery to podle vojáků může být zajímavé. Langr je přesvědčený, že jim dali „velice slušný zážitek o velké hodnotě“.

Foto: Aleš Fuksa

Účastníci cvičení si přebírají zbraně. Na snímku vlevo vzadu influencerka Bára Kropáčková.

Armádu zajímá, jak o ní pak influenceři informují a cílem je, aby z toho vyšla dobře. Po zářijovém cvičení, které bylo zaměřené na napadení východních hranic spojenců NATO východní mocností, to bylo podle jejích představ - „pozitivní a efektivní report“.

„Dostali jsme velkou porci obsahu na sítích, který zacílil na úplně jiné publikum než tradiční média. Díky tomu jsme oslovili občany, u kterých by se nám to jinak nepovedlo,“ uvedl důstojník 91. skupiny informačního boje Ondřej Langr.

Cílům odpovídal i výběr pozvaných osobností. „Mám za muže vojáka, tak jsem alespoň trochu v obraze. Střílíme spolu a baví mne to. Dokážu si i představit, že do aktivních záloh vstoupím,“ sdělila Právu a Novinkám Barbora Kropáčková alias BarcaKrop.

Langr uvedl, že vybírají lidi, ke kterým mají důvěru a respekt. „Nebyl to žádný náhodný výběr, ani jsme nepoužívali agenturu, která by to udělala za nás. Zvali jsme jednotlivce na osobní bázi a často i podle osobních vztahů, které s jednotlivými influencery příslušníci našich sil mají,“ vysvětlil.

Foto: Aleš Fuksa

Velitelé kontrolují zbraně před tříkilometrovým přesunem nebezpečnou oblastí.

Další z účastnic výcviku aktivních záloh byla třeba influencerka Kateřina Hocek nebo  influencer Martin Zdráhal, který na Instagramu vystupuje jako Budoucí učitel dějepisu.

„Prožil jsem něco, k čemu se obyčejný civil nedostane. Osahat si zbraň, střílet ostrými náboji. Jsem nadšený a myslím, že i o něco připravenější v případě potřeby bránit naši zem,“ uvedl Zdráhal.

Skupina, jež má v popisu práce informační boj, se podle velitele Ivo Zelinky celkově snaží být být vidět v médiích. „Například už máme hlouček vlastních influencerů z řad vojáků či příslušníků aktivní zálohy. To by dřív bývalo těžko představitelné,“ řekl.

Cest, jak oslovovat veřejnost, ale hledá víc. „Poslední roky dbáme stále více na akce pro veřejnost, aby za námi mohli přijít lidé třeba i s celou rodinou a poznat nás. Také máme dobrovolná vojenská cvičení pro středoškoláky, kteří ještě nemají maturitu, ale přemýšlejí o armádě jako o svém potenciálním budoucím zaměstnavateli. Některé útvary zase pořádají akce jako ‚na jeden den vojákem‘, kde si zájemci vyzkouší případnou službu,“ doplnil velitel skupiny Zelinka.

Foto: Aleš Fuksa

Velitelé s účastníky hodnotí celodenní vojenské cvičení zaměřené na útok cizí mocnosti.

Armáda dlouhodobě řeší podstavy, zrovna u této skupiny to ale prý není výraznější problém.

„Máme naplněnost přes devadesát procent. Samozřejmě i tak nabíráme, protože některá naše tabulková místa rostou, jinde dochází k přirozené obměně personálu. Spíš než o podstavy nám jde o kvalitu lidí, kteří se k nám hlásí. Chceme si vybírat z těch nejlepších,“ dodal Zelinka.

91. skupina informačního boje Armády ČR

Jednotka se specializuje na vedení moderních operací v informačním prostoru. Jejím úkolem je chránit armádu i veřejnost před dezinformacemi, provádět analýzu informačního prostředí a podporovat armádní i alianční komunikační strategie. Jednotka využívá znalosti z oblasti psychologických operací, mediální komunikace a kybernetické bezpečnosti, aby zajišťovala informační převahu České republiky.

Příklad: Na monitoru blikají desítky oken – sociální sítě, zpravodajské servery i diskusní fóra. Analytici 91. skupiny informačního boje Armády ČR tu sledují, jak se šíří nové dezinformace o českých vojácích v zahraniční misi. Když zjistí koordinovanou kampaň, tým psychologických operací vyhodnotí, kdo je cílem a jak reagovat. Vzniká plán: stručné vysvětlení, video s autentickým svědectvím vojáků, cílená komunikace přes armádní kanály. Cílem není umlčet kritiku, ale bránit pravdu a důvěru veřejnosti.

Výběr článků

Načítám