Hlavní obsah

Nad letňanským letištěm se začíná smrákat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Budoucnost Letiště Letňany je po více než sto letech existence nejistá. Pražští zastupitelé minulý týden po diskuzi odsouhlasili návrh, podle něhož má ze zásad územního rozvoje města zmizet značka pro letiště.

Foto: https://www.facebook.com/letiste.letnany.LKLT, novinky.cz

Hlavní letištní budova v zimě

Článek

I na travnatém a stále využívaném letišti, jež bylo oficiálně založeno v roce 1923, se dnes totiž uvažuje o zástavbě. A také o prodloužení metra C. Neznamená to však okamžitý konec provozu. „Letiště funguje normálně dál,“ řekl Novinkám ředitel letiště Robert Skribuckij. V Letňanech přistávají především soukromá letadla a letiště si na sebe vydělá.

Letňany i Kbely patří k prudce se rozvíjejícím lokalitám v Praze. Letiště u stanice metra Letňany figurovalo v plánech expremiéra Andreje Babiše (ANO) na vládní čtvrť. Hlavní město však s plánem na úřednické ghetto nesouhlasilo. Institut plánování a rozvoje proto vytvořil územní studii pro moderní a udržitelnou čtvrť v blízkosti stanice metra Letňany, a to zejména na městských a státních pozemcích. Jednalo se o ní loni a v plánu je to i letos.

Letňanské letiště je soukromé, patří skupině PPF, funguje po vnitrostátní dopravu jako veřejné, pro mezinárodní jako neveřejné. Pohyb letadel na 860 metrů dlouhé dráze je zde možný v otevírací době přes den. Společnost už před čtyřmi lety lidem v místě představila své plány postavit na ploše stávajícího letiště novou městskou čtvrť. Vyšla z toho, že letiště dnes obklopuje zástavba, ač původně vzniklo daleko za Prahou.

Úřednická čtvrť v Letňanech vypadá nadějně, shodli se Babiš s Hřibem

Domácí

Prudký rozvoj dělá starosti letňanské i sousední kbelské radnici. Letňanští zastupitelé v prosinci odhlasovali, že „zásadně nesouhlasí s prodloužením linky metra C, které by do území Letiště Letňany umísťovalo novou stanici, takzvané Metro Kbely“. Na to také minulý týden upozornili letňanský místostarosta Stanislav Nekolný (ANO) a v Letňanech narozený zastupitel Jan Wolf (KDU-ČSL).

Kbelský místostarosta Vít Olmr (Kbely náš domov) už dříve žádal město o jasné záruky. „My si myslíme, že takto velké území není možné využít pro bydlení a další funkce bez toho, aniž by byla dobudována příslušná infrastruktura, doprava, školství, zdravotnictví,“ řekl Olmr výboru.

Sysel se už nechrání

To vše obsahuje i územní studie Institutu plánování a rozvoje, která vedle zástavby navrhla parky u letňanského metra, vyhlášeného tím, že zatím končí v polích. Stanice sem byla umístěna v éře Pavla Béma (ODS), když Praha zvažovala, že se bude ucházet o pořádání letní olympiády a v Letňanech postaví olympijskou vesnici.

Stavebnímu rozvoji dříve bránila přírodní ochrana kvůli někdejšímu výskytu populace sysla obecného, jemuž vyhovují velké plochy nízkostébelných trávníků. Letňanské letiště se dokonce v roce 2005 stalo jednou z národních přírodních památek. Ministerstvo životního však loni Letňany ze seznamu národních památek vyškrtlo, sysel nebyl v místě delší čas pozorován, a to s účinností od letošního 1. ledna.

Na letišti se hned masivně stavět nemůže. Nejprve je třeba podle primátorova náměstka Petra Hlaváčka (za STAN) změnit a schválit nové znění zásad územního rozvoje. Jsou nadřazeny územnímu plánu Prahy, který v místě letiště zatím na více než 45 hektarech obsahuje značku pro leteckou dopravu LKLT. Dovoluje to stavby a zařízení pro provoz a údržbu letiště.

Letiště Praha loni odbavilo meziročně o 29 procent cestujících více

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám