Hlavní obsah

Na obchvatu Plzně je konečně dobojováno

Novinky, Ivan Blažek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PLZEŇ

Skupiny ekologických aktivistů, které byly řadu let největší hrozbou pro stavbu dálničního obchvatu kolem Plzně, definitivně složily zbraně. Nepatří jim už ani hlavní ohnisko odporu, společný pozemek na vrchu Valík v koridoru odmítané trasy. Podařilo se ho vyvlastnit.

Foto: Archiv Český Krumlov

V roce 2011 mohli milovníci opery Joseho Curu slyšet v Českém Krumlově v rámci mezinárodního hudebního festivalu.

Článek

"Budování poslední nerozestavěného části dálnice by tedy mohlo začít ještě letos na podzim a celý obchvat bychom měli dokončit v roce 2006," řekla Právu hlavní inženýrka této stavby Marie Nádvorníková z Ředitelství silnic a dálnic

Rozhodnutí o vyvlastnění parcely na Valíku o výměře 250 metrů čtverečních s 92 spoluvlastníky vydal stavební úřad ve Štěnovicích už v prosinci - patnáct majitelů se však proti němu odvolalo. "Do uplynulého pátku ale všichni vzali své odvolání zpět a vyvlastnění tak vstoupilo v platnost," sdělil koordinátor stavby Petr Otásek. Své pozemky už prodali i další tradiční odpůrci trasy přes Valík: obce Štěnovice a Útušice.

"Investor se s těmito obcemi dohodl na ekologických úpravách dotčeného úseku dálnice. Neviděl jsem proto důvod, proč stavbu dál zdržovat," podotkl Miroslav Patrik, jeden z patnáctky zmíněných aktivistů.

Spor se vedl řadu let

O tom, že se obchvat Plzně bude stavět, padlo rozhodnutí již v roce 1988. Spory s ekology způsobily, že se ale výstavba dálnice nemohla odstartovat. Přitom je od podzimu 1998 hotova celá dálnice D5 Praha-Plzeň-Rozvadov. Motoristé, kteří by jinak při cestě do Německa město minuli, musejí nadále projíždět plzeňským centrem.

Celý obchvat bude měřit dvaadvacet kilometrů a povede od Ejpovic k Sulkovu. Ministerstvo životního prostředí požadovalo kratší trasu blíž plzeňskému centru, která by se vyhnula rekreační oblasti v sousedství kopců Val a Valík. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v roce 1999 rozhodlo o delší variantě a obce Štěnovice a Útušice na to reagovaly žalobou. Vrchní soud v Praze v březnu 2001 žalobu odmítl a dal tak zelenou variantě MMR.

Urychlit vyvlastňování pozemků měl parlamentem schválený zákon, jenž prohlásil obchvat za stavbu ve veřejném zájmu. Ředitelství silnic a dálnic pro urychlení prací rozdělilo dvaadvacetikilometrový obchvat na tři stavební úseky. Už letos v prosinci by měly být dokončeny dva krajní a nejdelší úseky 20kilometrového okruhu. Dokončen bude osmikilometrový úsek Útušice-Sulkov a polovina pásu východní etapy Ejpovice-Černice. Celý obchvat vyjde na zhruba 13 miliard korun.

Reklama

Související témata:

Související články

Kamióny mají z Plzně zmizet do konce roku

Většina tranzitní dopravy by měla z Plzně zmizet ještě do konce tohoto roku. Zástupci Ředitelství silnic a dálnic v úterý potvrdili, že termínem pro provizorní...

Výběr článků

Načítám