Hlavní obsah

Moravský kras potřebuje lodní kapitány. Kvůli EU

– Blansko
Právo, Vladimír Klepáč

Moravský kras potřebuje pro svoji vyhlášenou podzemní plavbu v Punkevních jeskyních lodní kapitány. Přes 80 let vozili návštěvníky v člunech obyčejní převozníci, teď ale podle nového nařízení Evropské unie (EU) musí mít kapitánské zkoušky, což mnozí považují za nesmysl.

Foto: Vladimír Klepáč, Právo

Plavba v člunech po říčce Punkvě naláká každoročně tisíce turistů.

Článek

Plavba po říčce Punkvě nedaleko Blanska je jednou z největších turistických atrakcí v České republice. Jejími temnými, nazelenalými vodami se ročně projede 200 000 lidí z celého světa. O to, aby tento zážitek stál za to, se svými pověstnými vtipy, odbourávajícími strach návštěvníků, starají převozníci již od roku 1933. Teď už jsou to nově lodní kapitáni.

Je jich momentálně takový nedostatek, že správa jeskyní musí žádat o pomoc i lodníky, kteří si přepravou návštěvníků krasu v podzemí přivydělávali naposledy před dvaceti lety.

S jeskyněmi se nepočítalo

O převoz turistů v člunech se stará v Punkevních jeskyních devět stálých lodníků a asi 20 brigádníků. Jsou to z větší části studenti středních a vysokých škol, kteří si obvykle rok až dva přivydělávají převážením turistů.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Přístaviště v Punkevním jeskyních

„Podle nové legislativy Unie musí už člun s více než 12 cestujícími obsluhovat kapitán. Nikdo při jejím vzniku nepočítal s drobnou anomálií, kterou jsou Punkevní jeskyně. Pro tamní lodníky by přece nemusely platit až tak přísné podmínky. Tvůrci legislativy mysleli na klasický provoz, ne na plavbu v podzemí,“ řekl Právu ředitel pobočky Státní plavební správy v Přerově Tomáš Ostrčil.

Náročnější testy

EU se snažila zpřísnit podmínky pro přepravce s cílem zajistit větší bezpečnost pasažérů. Jenže lodníci plující po 430 metrů dlouhé trase v jeskyních nemusí čelit nepřízni počasí; bouře, deště nebo krupobití je v podzemí nemohou zaskočit.

Každý člun veze 18 turistů. Lodníci jezdí velmi pomalu, aby lodě protáhli úzkými chodbami.

Dříve stačilo, když se brigádník na převozníka zaškoloval půl roku, pak udělal jednoduchou zkoušku a mohl vyrazit na vodu. Dnes musí být kapitánem třídy C, což znamená roční zaškolení a mnohem přísnější testy, které je obtížné zvládnout.

Lidé, kteří složili převoznické zkoušky do konce roku 2014, dostali automaticky potvrzení o tom, že jsou lodní kapitáni.

Speleologové: Zkoušky pro převozníky jsou zbytečnost

„Bez brigádníků coby lodníků se neobejdeme. Zajistit jejich dostatečný počet v době maturit a zkouškových období byl již kdysi velký problém. Teď je jejich zaškolování zdlouhavé. Vzhledem ke změnám nám nezbylo nic jiného než pozvat na pomoc lidi, kteří u nás přepravovali turisty před mnoha lety. Musíme doufat, že první skupina zaškolených letošní kapitánské zkoušky zvládne,“ řekl Právu vedoucí správy Punkevních jeskyní Hynek Pavelka.

Někteří speleologové si myslí, že žádat po převoznících z jeskyní skládání kapitánských zkoušek je přehnané a zcela zbytečné. Na vodní trasu nastupují turisté po prohlídce suchého dna propasti Macochy. Vody řeky Punkvy osvětlují žárovky pod hladinou a chodby jsou tak úzké, že se jimi na většině míst protáhne jen jeden člun.

Trasa byla vytvořena ve třicátých letech minulého století, kdy nechal badatel Karel Absolon vyhloubit odvodňovací tunel, jímž snížil hladinu říčky o šest metrů. Pomáhal mu s tím kamenovrtací oddíl československé armády. Vznikla tak unikátní lodní trasa. Přestože některým turistům může plavba nahánět strach, hrozí na ní jen odření rukou o skalní stěny, pokud je vystrčí z člunu.

Výběr článků

Načítám