Hlavní obsah

Modernizace snížila hlučnost D1. Jako by byla doprava poloviční, tvrdí silničáři

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Modernizace, kterou v uplynulých letech prošla dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, snížila intenzitu hluku o 3 až 6 decibelů. Výsledek měření, která provádělo Centrum dopravního výzkumu, předčil očekávání silničářů. Ti předpokládali pokles o 2 decibely.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Jestliže před zahájením modernizace nejstarší české dálnice se úroveň hluku pohybovala na úrovni 101 až 104 decibelů, po rekonstrukci se jedná o zhruba 98 decibelů.

„Reálně došlo ke zlepšení minimálně o 3 dB a více. Snížení hlučnosti o tuto hodnotu představuje ekvivalent snížení intenzity provozu v daném místě na polovinu při zachování shodného poměru osobní a nákladní dopravy,“ popsal snížení hlučnosti Radek Kropelnický z ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

V rámci projektu vznikla i mapa hlučnosti dálnice, který umožní porovnávat vývoj v čase i chování hlučnosti jednotlivých povrchů. Na vybraných úsecích se totiž řidiči setkají jak s asfaltovou, tak betonovou vozovkou.

Foto: Centrum dopravního výzkumu

Hlučnost povrchu vozovky komunikace D1 po modernizaci měřená metodou CPX jeden rok od uvedení do provozu. Zelenou barvou je zvýrazněna nejnižší hlučnost, červenou nejvyšší.

Měření hlučnosti probíhalo metodou CPX, kdy je zjišťován hluk přímo u zdroje, v tomto případě pneumatiky specializovaného přívěsu jedoucího po vozovce. Monitorovány byly všechny úseky, které byly dány do provozu v letech 2014 až 2022.

Úseky se standardním povrchem po pokládce jsou na první mapě znázorněny světle zelenou barvou. Úseky, jež mají sytě zelenou barvu, jsou opatřeny specializovaným povrchem s nižší hlučností.

Druhá mapa ukazuje aktuální stav hlučnosti a je na ní vidět vývoj v čase, neboť mezi opravou některých úseků je i osm let rozdíl. Nejvyšší hlučnost vykazuje úsek mezi 75. a 66. kilometrem a exity Hořice a Loket.

Foto: Centrum dopravního výzkumu

Reálný stav hlučnosti povrchu vozovky komunikace D1 po modernizaci v roce 2022.

Bydlení v domech, jejichž střech se téměř dotýká dálnice, je jen pro otrlé. I ti však trpí

Tipy a trendy

Reklama

Výběr článků

Načítám