Článek
„Čtyřistadesítka bude v zemi primárně sloužit k záchraně lidských životů. Ministerstvo ji ale bude využívat i při řešení následků přírodních katastrof, havárií a dalších mimořádných událostí,“ přiblížila předsedkyně představenstva Aircraft Industries Alena Medová.
První stroj NG, který kunovický výrobce L 410 dodal do Kazachstánu na konci března, je již po úspěšné registraci v provozu a připravuje se na svou první záchrannou misi.
Oproti starším typům L 410 má verze NG neboli New Generation, mnohem širší uplatnění. Zdobí jej prodloužený „nos“ s dvojnásobným úložným prostorem, nové výkonnější a tišší motory GE H85 s vrtulemi Avia-725, upravená konstrukce křídla s integrálními palivovými nádržemi a nový modernější kokpit od Garmin.
Zároveň má letoun dvojnásobný dolet a pojme o 500 kilogramů více nákladu. „Výhoda L 410 NG je právě v jeho víceúčelovosti. Z letadel kazachstánského ministerstva pro mimořádné situace se tak díky snadno vyměnitelným kitům během pár desítek minut může stát verze pasažérská, nákladní, záchranářská, pro výsadkáře nebo verze s biohazard boxy pro pacienty s infekčním onemocněním,“ poznamenala Medová.
Jednou z výhod modernizované verze L 410 NG je i jeho spolehlivost a schopnost operovat v extrémních klimatických podmínkách od -50 do +50 stupňů Celsia. Letoun navíc dokáže vzlétat a přistávat na nezpevněných drahách o délce pouhých pět set metrů.
Maximální dolet L 410 NG je 2570 kilometrů. Pojme až devatenáct pasažérů anebo 2,3 tuny nákladu. Jeho vývoj v Kunovicích začal v roce 2010. Poprvé se prototyp představil veřejnosti a odlepil se od letištní plochy v červenci 2015.